Gå direkte til indhold

Få hjælp og vejledning til

Efteruddannelse og kurser

Skriv til os, hvis du har et spørgsmål, som du ikke kan finde svar på her.

Ring til os, eller lad os ringe dig op, hvis du har et spørgsmål, som du ikke kan finde svar på her.

36 15 48 66
Mandag - fredag kl. 9.00 - 14.00

Efteruddannelse og kurser

Handelsbetingelser

Læs handels­betingelserne, som gælder, når du læser efter­uddannelse på Erhvervs­akademi København.

Generelle oplysninger

Erhvervsakademi København (herefter EK)

CVR-nr. 45360644 
Nansensgade 19
1366 København K
Mail: efteruddannelse@ek.dk
Telefon: 36 15 48 66

1. Køb

1.1 Hvilke køb er omfattet af disse betingelser  

Disse handelsbetingelser omfatter købssituationer, hvor privatpersoner indgår aftale om køb af efteruddannelse på EK.  

’Fag’ defineres her som undervisning, der er en del af en kompetencegivende uddannelse, og som giver ECTS-point. ’Fag’ omfatter også ’Indledende fag’ til akademiuddannelserne, selvom disse fag ikke giver ECTS-point.  

’Kurser’ defineres her som undervisningsaktivitet uden ECTS-point.  

Den vare der indgås aftale om, er et fag eller kursus bestående af undervisning, eventuel eksamen såvel som adgang til digitalt indhold på den anvendte digitale læringsplatform. Der er således tale om en samlet ydelse.  

1.1.1 Køb af eksamen for selvstuderende  

Enhver kan som selvstuderende aflægge prøver og deltage i anden bedømmelse, der indgår i udbudt åben uddannelse, dvs. på en kompetencegivende uddannelse, uden at have deltaget i undervisningen. Selvstuderende kan ikke, ved at benytte denne adgang til at aflægge prøver, opnå flere eksamensforsøg end det antal, der følger af reglerne for den enkelte uddannelse.  

Disse handelsbetingelser omfatter sådanne køb af eksamen som selvstuderende på efteruddannelserne udbudt af EK. 

Den vare, der indgås aftale om, er dels en vurdering af om ansøger opfylder adgangsbetingelserne til den uddannelse, hvori den eksamen man ønsker at aflægge, indgår. Og dels planlægning og afvikling af den specifikke eksamen, og efterfølgende udstedelse af eksamensbevis, såfremt der er opnået en bestået karakter.  

I den resterende del af dette dokument omtales både båd køb af fag, kurser og eksamen som selvstuderende som holdet medmindre andet er præciseret.  

1.2 Optagelse på et fag, kursus eller tilmelding til eksamen som selvstuderende 

Ansøgning om optagelse foretages ved at udfylde ansøgningsformularen på EKs hjemmeside. En forudsætning for optagelse er, at ansøger opfylder adgangskravene til den relevante kompetencegivende uddannelse, som faget hører under. Under hvert fag er det angivet hvilke adgangskrav der er til det pågældende fag. 

Når ansøger accepterer handelsbetingelserne i forbindelse med indsendelse af sin ansøgning, accepteres desuden, når det handler om optagelse på et fag, at dokumentation for opfyldelse af adgangskrav til uddannelsen skal fremsendes forud for opstartsdatoen på det fag, som ansøger har søgt om optagelse på, og at adgang til undervisning og eksamen mistes, hvis deltagergebyret ikke betales inden den angivne frist, jf. afsnit 3.  

Når ansøger accepterer handelsbetingelserne i forbindelse med indsendelse af sin ansøgning og ansøgningen omhandler optagelse til en eksamen som selvstuderende, accepteres det desuden at dokumentation for opfyldelse af adgangskrav til uddannelsen skal fremsende inden for 4 uger og senest inden eksamens påbegyndelse, som defineret i afsnit 2, og at adgang til eksamen mistes, hvis deltagergebyret ikke betales inden den angivne frist, jf. afsnit 3.  

1.3 Indgåelse af aftale  

Aftalen om køb indgås mellem EK og den ansøger, der søger om optagelse på et fag eller tilmelder sig et kursus udbudt af EK. Dette gælder uanset, hvem der betaler for ansøgers deltagergebyr. 

Aftalen er bindende fra tilmeldingstidspunktet, men aftalen er dog fra EK's side betinget af følgende: 

  • at ansøger opfylder de gældende adgangskrav 
  • at der er ledige pladser på faget, samt at der er tilstrækkelige tilmeldinger til, at faget kan oprettes.  

EK forbeholder sig retten til at afvise ansøgere, såfremt EK af kapacitetsmæssige årsager ikke kan optage alle rettidigt tilmeldte ansøgere på et konkret fag.  

Når ansøgningen om optagelse på et fag eller tilmeldingen til et kursus er behandlet af EK, og det er konstateret, at ansøger opfylder adgangskravene, og at der er ledige pladser på holdet, godkendes ansøgningen. Når EK godkender ansøgningen, modtager ansøger bekræftelsen via Digital Post. Aftalen om køb er bindende for begge parter, medmindre ansøger overholder reglerne for benyttelse af fortrydelsesretten, jf. afsnit 4. EK kan til enhver tid træde tilbage fra aftalen, hvis holdet ikke oprettes, eller hvis holdet aflyses, jf. afsnit 1.4  

1.4 Oprettelse og aflysning af hold  

Alle holds oprettelse afhænger af antal optagne ansøgere eller tilmeldte kursister på holdet. Når ansøger er optaget, vil vedkommende forud for opstartsdatoen for holdet (for køb af fag eller kurser) eller eksamens påbegyndelse (for køb af eksamen som selvstuderende) modtage information om, at holdet starter planmæssigt. Denne besked udsendes via Digital Post eller til den mail som ansøger har angivet ved tilmelding.    

Hvis holdet ikke oprettes eller hvis det efterfølgende aflyses, får den studerende mulighed for at tilmelde sig et andet hold eller at få refunderet sin betaling. Hvis holdet ikke oprettes, eller hvis det efterfølgende aflyses, oplyses dette via Digital Post eller til den mail som ansøger har angivet ved tilmelding. 

Ansøger kan ikke gøre nogen form for krav gældende mod EK i det tilfælde, hvor et hold ikke oprettes eller må aflyses. Dog gælder fortrydelsesretten, som beskrevet i afsnit 4.3. fortsat.  

1.5 Varighed og undervisningsform  

Den pædagogiske tilrettelæggelse af undervisningen kan variere, men den samlede tid til undervisning, læsning, forberedelse og eksamensforberedelse er den samme uanset den pædagogiske tilrettelæggelse.  

EK forbeholder sig retten til at tilrettelægge og omlægge undervisningen og eksamen på det hold, der indgås aftale om, ved force majeure-lignende forhold. 

2. Levering

Ved køb af fag eller kurser betragter EK levering af ydelsen som påbegyndt og varen taget i brug, ved opstartsdatoen for holdet. Dette udgør første planlagte undervisnings- eller kursusdag (uanset ansøgers fremmøde online eller fysisk).  

Ved køb af eksamen som selvstuderende betragter EK, leveringen af ydelsen som påbegyndt og varen taget i brug, når eksamen er påbegyndt. Dette afhænger af den konkrete eksamensform (for eksamensformer, hvor flere af de nedenstående tidspunkter er relevante, betragtes eksamen som påbegyndt ved det tidligste tidspunkt):  

  • Når eksamensspørgsmål/case udleveres (ved eksaminer, hvor et sådan udleveres)  
  • På afleveringsdagen (ved eksaminer, hvori der indgår et skriftligt produkt)  
  • På eksamensdagen (ved skriftlig stedprøve eller ved mundtlig eksamen, hvori der ikke indgår et skriftligt oplæg)  

3. Betaling

En forudsætning for, at en studerende kan deltage i undervisningen og eventuelt gå til eksamen, er, at EK har modtaget betaling for deltagelse i form af deltagelsesgebyr inden den på fakturaen nærmere angivet frist.  

Ansøgeren kan ved tilmelding oplyse EK, at vedkommendes arbejdsgiver eller anden 3. part (herefter benævnt firma) skal betale deltagelsesgebyret. EK udsteder en faktura eller EAN-faktura, der sendes direkte til firmaet. Hvis firmaet afviser at betale deltagergebyret, påhviler det ansøgeren at betale deltagergebyret.  

Når ansøger tilmelder sig et fag på efteruddannelse EK, kan ansøger som udgangspunkt først deltage i undervisningen og en evt. eksamen, når deltagergebyret er betalt.  

3.1 Privatpersoner  

Betaling foretages af privatpersoners vedkommende som kortbetaling eller via faktura.  

Ved kortbetaling gælder det, at beløbet reserveres på betalingskortet og trækkes tidligst ved fagets oprettelse, dog først når EK har godkendt ansøgningen jf. afsnit 1.3.  

Når beløbet reserveres på betalingskortet, sendes en ordrebekræftelse, og der sendes en kvittering, når beløbet trækkes på betalingskortet. 

Ved køb af flere hold på én gang, trækkes det samlede beløb for deltagelse på holdene, når det kan bekræftes, at minimum et af holdene oprettes. Hvis de andre hold ikke oprettes, eller hvis de efterfølgende aflyses, refunderer EK beløbet for de pågældende hold.  

For privatpersoner, der ikke vælger kortbetaling, foretages betaling via faktura. Fakturaen sendes tidligst ved fagets oprettelse, dog først når EK har accepteret tilmeldingen jf. afsnit 1.3.  

Hvis betalingsfristen overskrides  

Hvis betalingsfristen overskrides, sendes en skriftlig rykker. Betales første rykker ikke, sendes anden rykker med advarsel om overdragelse af fordringen til inkasso hos Gældsstyrelsen. Betales denne heller ikke, frameldes den studerende, men fordringen bibeholdes.  

Den studerende vil ikke have mulighed for at deltage i undervisningen eller gå til eksamen i faget. Betalingen opkræves uanset studieaktivitet.  

3.2 Firmaer  

Ved firmabetaling skal ansøger vælge enten betaling enten via kort, faktura eller EAN-faktura.  

Ved kortbetaling reserveres beløbet på betalingskortet og trækkes tidligst ved skriftlig bekræftelse på fagets oprettelse, dog først når EK har accepteret tilmeldingen jf. afsnit 1.3. 

Når beløbet reserveres på betalingskortet, sendes der en ordrebekræftelse til den studerende. Når beløbet trækkes på betalingskortet, sendes der en kvittering til den studerende. 

Ved køb af flere hold på én gang, trækkes det samlede beløb for deltagelse på holdene, når det kan bekræftes, at minimum et af holdene oprettes. Hvis de andre hold ikke oprettes, eller hvis de efterfølgende aflyses, refunderer EK beløbet for de pågældende hold.  

Ved udstedelse af faktura/EAN-faktura, sendes denne direkte til firmaet tidligst ved fagets oprettelse, dog først når EK har accepteret tilmeldingen, jf. afsnit 1.3.  

Betalingsfrist er altid som angivet på fakturaen. EK imødekommer ikke virksomheders særlige leverandørbetingelser. 

Hvis firmaet ikke har mulighed for at betale via netbank, kan pengene overføres via bankoverførelse til Danske Bank. Kontakt afdelingen for efteruddannelse på efteruddannelse-oekonomi@ek.dk

På indbetalingen skal der angives fakturanummer eller debitornummer. Der må ikke indbetales før faktura er modtaget.  

Bankoverførsel fra udenlandsk bankkonto skal ske via IBAN nummer eller Swift. Kontakt afdelingen for efteruddannelse på efteruddannelse-oekonomi@ek.dk

Hvis betalingsfristen overskrides.  

Hvis betalingsfristen overskrides, sendes en rykker til firmaet. Betales første rykker ikke, sendes anden rykker. Betales denne heller ikke, vil der blive fremsendt en faktura på deltagergebyret til den studerende i stedet for som sendes til den studerendes digital post.  
Herefter gælder betingelserne for betaling jf. Afsnit 3.1 afsnit 2. 

3.3 Jobcenter og a-kasse  

Fakturering til jobcenter og A-kasser sker kun efter forudgående aftale og med angivelse af kontaktperson. Vi henviser til Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside med de relevante tilmeldingsblanketter og information om betalingsloven: Bekendtgørelse om betaling for visse uddannelsesaktiviteter på Uddannelses- og Forskningsministeriets område i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.  

Betalingen refunderes, hvis den studerende afmeldes inden levering er påbegyndt, jf. afsnit 2. Efter leveringsdagen refunderes beløbet ikke.  

3.4 Omstillingsfonden  

Ved ansøgning om optagelse på et hold, hvor Omstillingsfonden angives som betaler, vil EK opkræve midlerne direkte fra Omstillingsfonden. Privatpersoner og firmabetalte studerende, der tilmelder sig et fag med støtte fra Omstillingsfonden, erklærer på tro og love, at de er berettiget til at modtage midler fra Omstillingsfonden til betaling af faget.  

Hvis tro og love-erklæringen indeholder forkerte eller falske oplysninger, så den studerende ikke er berettiget til støtte fra Omstillingsfonden, vil hele betalingen for faget blive opkrævet direkte fra den studerende. I tilfælde af at ansøger har afgivet falske oplysninger på tro og love, kan ansøgeren blive politianmeldt for dokumentfalsk.  

Ved delvis dækning af deltagergebyr via Omstillingsfonden, skal restbeløbet betales rettidigt. Hvis restbeløbet ikke betales rettidigt, bortfalder tildelte midler fra Omstillingsfonden, og fagets fulde deltagergebyr opkræves til betaling hos den studerende. 

I tilfælde af at ansøger overskrider sin årlige max tildeling af midler (10.000 kr.) fra Omstillingsfonden ved ansøgning, påhviler det ansøger at betale differencen. Betaling af difference foretages som kortbetaling eller faktura. Beløbet reserveres på betalingskortet og trækkes tidligst ved bekræftelse på fagets oprettelse, dog først når EK har godkendt ansøgningen om optagelse på faget, jf. afsnit 1.3.  

Når beløbet reserveres på betalingskortet, sendes en ordrebekræftelse via Digital Post til ansøger, og der sendes en kvittering, når beløbet trækkes på betalingskortet.  

Ved køb af flere fag på én gang, trækkes det samlede beløb for fagene, når det bekræftes, at minimum et af holdene oprettes. Hvis de andre hold ikke oprettes, eller hvis de efterfølgende aflyses, refunderer EK beløbet for de pågældende fag.  

Hvis differencen ikke er betalt inden udgangen af kvartalet for holdets startdato, bortfalder tildelte midler fra Omstillingsfonden, og det påhviler ansøger at betale det fulde deltagergebyr.  

4. Fortrydelsesret

4.1 Ved køb af fag

Det følger af lov om forbrugeraftaler, at ansøgere har 14 dages fortrydelsesret fra det tidspunkt, hvor EK har godkendt ansøgningen om optagelse på et fag eller kursus, og der derved er indgået en bindende aftale. Fra det tidspunkt, hvor levering af ydelsen er påbegyndt, og varen taget i brug bortfalder deltagerens fortrydelsesret. Dette følger af vilkår for levering i afsnit 2. 

Framelding med fuld refusion af evt. foretaget betaling kan foretages frem til det tidspunkt, hvor ansøger/den studerende tager varen i brug, jf. vilkår for levering i afsnit 2. Framelding efter dette tidspunkt medfører som udgangspunkt fuld betaling af deltagergebyret.  

Privatperson  

Privatbetalende studerende (forbrugeren) har 14 dages fortrydelsesret fra det tidspunkt, hvor der er indgået en bindende aftale.  

Ved undervisningsforløb, der hovedsageligt er planlagt som e-læringsforløb, ophører fortrydelsesretten senest på det tidspunkt hvor levering er fuldført ved at den studerende logger sig på den digitale læringsplatform, jf. afsnit 2 og lov om forbrugeraftaler §18 stk. 2, nr. 13. Ved at benytte adgangen til det digitale indhold på disse undervisningsforløb accepterer den studerende, at fortrydelsesretten samtidig mistes.  

Firmabetaling  

Studerende, som har fået betalt deres uddannelsesforløb af et firma (Firmabetaling) er ikke omfattet af forbrugeraftaleloven.  

Framelding med fuld refusion af evt. foretaget betaling kan dog foretages frem til 14 dage før levering er påbegyndt, jf. afsnit 2. Framelding efter dette tidspunkt medfører fuld betaling af faget.  

4.2 Ved køb af eksamen som selvstuderende  

Det følger af lov om forbrugeraftaler, at ansøger har 14 dages fortrydelsesret fra det tidspunkt, hvor EK har godkendt ansøgningen, og en bindende aftale er indgået. Fortrydelsesretten bortfalder dog i det øjeblik eksamen påbegyndes, jf. afsnit 2. Framelding efter dette tidspunkt medfører fuld betaling af deltagergebyret.  

4.3 Benyttelse af fortrydelsesretten  

For at udøve fortrydelsesretten skal ansøger (den studerende) selv meddele EK sin beslutning om at fortryde aftalen om køb klart og utvetydigt via postbesørget brev eller e-mail. Se kontaktoplysninger nedenfor.  

Fortrydelsesfristen er overholdt, hvis meddelelsen om udøvelse af fortrydelsesretten er sendt, inden fortrydelsesfristen er overskredet.  

Til:  

Erhvervsakademi København  
Att: Afdelingen for Efteruddannelse  
Nansensgade 19, 4. sal
DK-1366 København K 

eller  

efteruddannelse@ek.dk   

For at udøve fortrydelsesretten skal ansøger (den studerende) oplyse tilmeldings-ID, hvilket fremgår af brevet som den studerende har modtaget i sin Digital Post eller på mail med betalingspåmindelse og ordrebekræftelse. EK sender dette til den studerende via Digital Post eller til den mail som ansøger har angivet ved tilmelding. 

4.3.1 Følger af fortrydelse og tilbagebetaling af købsbeløbet  

Hvis ansøger udøver sin fortrydelsesret rettidigt, refunderes alle modtagne betalinger uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dato, hvor meddelelse om beslutning om fortrydelse er modtaget.  

Tilbagebetaling sker med samme betalingsmiddel som ved den oprindelige transaktion, medmindre ansøger udtrykkeligt har indvilliget i andet. Under alle omstændigheder pålægges ansøger ikke yderligere gebyrer som følge af tilbagebetaling. 

Ved brug af midler fra Omstillingsfonden eller andre kompetencefonde ved tilmelding, vil en refundering ikke være muligt. 

4.4 Betaling med midler fra Omstillingsfonden  

Ved framelding frem til det tidspunkt hvor ansøger tager varen i brug, jf. vilkår for levering i afsnit 2, frigives midler tildelt fra Omstillingsfonden. Framelding efter dette tidspunkt medfører, at ansøger har brugt de tildelte midler fra Omstillingsfonden uanset studieaktivitet.  

4.5 Fortabelse af fortrydelsesret  

Når ansøger ved køb af fag eller kurser første gang tager varen i brug, kan fortrydelsesretten ikke længere benyttes, da ydelsen i så fald betragtes som leveret (jf. afsnit 2).  

Når ansøger har købt eksamen som selvstuderende kan fortrydelsesretten ikke længere benyttes, hvis eksamen påbegyndes inden for 14 dage fra aftalen om købet er indgået.  

Ved accept af handelsbetingelserne i forbindelse med køb af et fag hos EK, accepterer ansøger vilkårene for fortabelse af fortrydelsesret. Ansøger modtager en kvittering via Digital Post eller e-mail på at have accepteret denne betingelse for købet. 

5. Priser

Priser på varen findes under ”tilmelding” til hvert enkelt hold. 

Der skal ikke betales moms på de udbudte fag eller kurser.  

6. Persondatapolitik

For at du kan indgå en aftale med EK, er det nødvendigt, at vi behandler en række oplysninger om dig. Du kan finde EK’s persondatapolitik her.

7. Klagegang

Hvis du som studerende på EK oplever, at du er blevet uretfærdigt behandlet, har du mulighed for at klage. For at EK kan behandle din klage, har vi brug for, at du beskriver præcis, hvad du ønsker at klage over. Du kan fx klage over eksamen, undervisning, forløb eller projektvejledning. Alle klager sendes skriftligt til klage@ek.dk   

8. Kontaktoplysninger

Ved spørgsmål til køb og levering: 

EK - Afdelingen for Efteruddannelse  
Mail: efteruddannelse@ek.dk
Telefon: 36 15 48 66

 

Handelsbetingelserne er seneste opdateret den 16-06-2025 og er gældende fra den 01-09-2025