Gå direkte til indhold

3D virtuel prototyping i beklædningsbranchen

Underviserne på KEA Design satte sig for at undersøge 3D virtuel prototyping, og hvordan teknologien kan integreres på fashion-uddannelserne og i den danske modebranche.

Flere nationale og internationale modevirksomheder, uddannelsesinstitutioner og Dansk Mode & Tekstil var involveret i projektet, og resultaterne blev delt med dem og andre repræsentanter fra industrien. Projektet førte også til, at KEA valgte at oprette et nyt speciale - Sustainable Fashion Tech.

3D VP kan simulere beklædning

3D virtual prototyping (3D VP) er en teknologi, der kan simulere beklædning i forhold til materialets fald, hvordan materialet føles (de taktile egenskaber), og et produkts pasform. I stedet for at udvikle en fysisk prototype, der skal testes og ændres ad flere omgange, kan man nu lave en virtuel prototype med samme funktionsmuligheder.

Mere bæredygtighed og bedre økonomi

En estimering viser, at man kan skære op til 60 % af de fysiske produktions-, salgs- og protoprøver væk ved at bruge 3D VP. Det vil øge bæredygtigheden i modebranchen samtidig med, at virksomhederne kan høste de økonomiske gevinster ved at reducere antallet af fysiske prøver.

Når hele processen fra idé til færdig beklædning går hurtigere, er der også større chance for at skabe et produkt, der er relevant for forbrugerne. Det vil gøre tøjet lettere at sælge, og forretningerne kan reducere deadstock, det vil sige mængden af ubrugt, ikke solgt tøj.

Verdensomspændende samarbejde med modeindustrien

Underviserne på KEA Design benyttede Copenhagen Fashion Summit som afsæt til at hente inspiration og samtidig afdække, hvilke kompetencer en potentiel ny uddannelse skulle give de studerende. Copenhagen Fashion Summit er en årligt tilbagevende modebegivenhed med deltagere fra hele verden og et fokus på bæredygtighed.

Næste skridt i projektet var en pilotworkshop, hvor underviserne introducerede modeindustrien til 3D VP for at diskutere, om de kunne se en værdi i produktet. Dernæst lavede underviserne en række kvalitative interviews med udvalgte virksomheder og uddannelsesinstitutioner. Fagorganisationen Dansk Mode & Textil hjalp med at formidle kontakten til virksomhederne. Studerende fra KEA deltog også i pilotworkshops.


Samarbejdspartnere

Modebranchen

Undervisningsinstitutioner

Jason Wang, COO & May Fong, Senior Consultant // Alvanon, Hong Kong

Helle Jørgensen, Founder & CEO // Artikel store, Denmark

Rickard Lindqvist, Designer // Atacac, Sweden

Caitlin Martin, 3D Designer // Burberry, England

Serena Kim, Project Manager // CLO3D, Hong Kong

Idy Lee, Senior Vice President // Li & Fung Sourcing, Hong Kong

Jan Chan, Director // Optitex, Hong Kong

Thomas Cheung, General Manager // Pad System, Hong Kong

Joshua Dorland, // STITCH, The Netherlands

Trine Brodie, Designer // UTG, Denmark

Anonymous, Designer // XL Design Company, Germany

Heli Salomaa, Teacher // Aalto, Finland

Sandra Kuijpers, Teacher & Researcher // AMFI, The Netherlands

Christel Arnevik, Programme Manager // Designskolen Koling, Denmark

Tetsuo Tamanaha, Assistant Professor // FIT, New York, USA

Jayne Mechan, Senior Lecturer Fashion Technology // MFI, England

Christina Kountiou, Professor of Fashion/ Fashion Marketing and Management // SCAD, Hong Kong


 

Det nye speciale i Sustainable Fashion Tech

På KEA fokuserer vi på tre strategiske pejlemærker for vores uddannelser - bæredygtighed, der flytter, teknologi, der løfter og forretning, der rykker. Det var derfor vigtigt at undersøge som en del af projektet, hvilke kompetencer KEAs dimittender skal have for fortsat at være attraktive medarbejdere for modebranchens beklædningsvirksomheder.

Resultaterne fra projektet førte til oprettelsen af specialet Sustainable Fashion Tech. Det er nu et speciale på bacheloruddannelsen Design & Business, der er en top up-uddannelse på KEA, og på uddannelsen til designteknolog.


Læs om specialet på bacheloruddannelsen Design & Business Læs om uddannelsen til Designteknolog


 

Kontaktpersoner

Denne artikel er udgivet på KEA, før KEA og Cphbusiness blev sammenlagt til EK. Navne og titler kan derfor have ændret sig. Det ændrer dog ikke på den forskning og viden, der ligger til grund for artiklen.