

- Service og Oplevelse
Servitization - Service add-on som nyt konkurrenceparameter
Service add-on som nyt konkurrenceparameter for produktionsvirksomheder.
Med dette forskningsprojekt ønsker vi at bygge et bredere grundlag, så studerende inden for service- og oplevelsebranchen får bedre muligheder for at finde praktiksteder og jobs i andre sektorer end den klassiske HORESTA-branche.
Det vil vi gøre ved hjælp af begrebet servitization, som er udviklingen af nye konkurrenceparametre, der knyttet til periferidelen af standardprodukter med et skarpt fokus på kundens sekundære behov.
At man skaber mere værdi til produktet, når man kan identificere og tilknytte nye typer af serviceydelser til eksisterende produkter. Det kan være med til at sikre højere markedsandele og give en større kundetilknytning.
Eksempler på servitization
Hvis du fx skal investere i en varmepumpe, og du vælger det produkt, der tilbyder dig den bedste merværdi i periferiydelsen. Ydelsen kunne fx være mulighed for, at du kan tracke og optimere på dit varmeforbrug.
Et andet eksempel kunne være hvis du vil købe en markise. Her kunne den periferiydelse, som får dig til at vælge produktet være, hvis markisen kører ind ved en bestemt vindstyrke.
På den måde skaber Servitization koblingen mellem servicebegrebet og produktudviklingen og åbner derfor at arbejde med tillæg til produkter med et bredere brugerperspektiv.
Kontakt projektlederen

Denne artikel er udgivet på Cphbusiness, før KEA og Cphbusiness blev sammenlagt til EK. Navne og titler kan derfor have ændret sig. Det ændrer dog ikke på den forskning og viden, der ligger til grund for artiklen.