Gå direkte til indhold
  • Guide

Få styr på AIDA-modellen

AIDA-modellen er én af de mest anvendte markedsføringsmodeller. Den bruges til at planlægge forskellige typer af markedsføringskampagner, herunder reklamer, salgsmateriale, præsentationer og meget andet

AIDA-modellen forklaret på 3 minutter

Se videoen, hvor lektor i salg og markedsføring Just Kjærgård Pedersen forklarer AIDA og præsenterer to konkrete måder, hvorpå modellen kan anvendes.

AIDA-modellen

AIDA-modellen er en marketingmodel, der står for Attention, Interest, Desire og Action (Opmærksomhed, Interesse, Lyst og Handling).

Modellen er designet til at hjælpe marketingfolk med at skabe effektive annoncer, der:

  1. Fanger målgruppens opmærksomhed (Attention)
  2. Skaber interesse for et produkt eller en service (Interest)
  3. Udløser en lyst til at købe eller tage en anden form for handling (Desire)
  4. Får målgruppen til at følge op på denne lyst med en konkret handling såsom at købe et produkt eller tage kontakt til en virksomhed (Action)

Denne artikel er udgivet på Cphbusiness, før KEA og Cphbusiness blev sammenlagt til EK. Navne og titler kan derfor have ændret sig. Det ændrer dog ikke på den forskning og viden, der ligger til grund for artiklen.

Mere viden og inspiration