
Laboratoriet minder os om hvad det vil sige at lære
Afsnit 4: Læring i labs - Vi snakker med Lise Dissing Møller, lektor på Københavns Professionshøjskole, som er en af medudviklerne af Future Classroom Lab.
I denne fjerde episode møder vi Lise Dissing Møller, lektor på Københavns Professionshøjskole læreuddannelse, og en af medudviklerne af Future Classroom Lab. Vi hører bl.a. om:
- Hvorfor laboratoriet i sin grundform er særlig godt til at understøtte at læring
- Hvad ‘fejlmodighed’ vil sige og hvorfor det skal spille stor en rolle for læring i FCL
- Hvordan en fysisk fleksibel zoneopdeling af læringsrummet kan hjælpe til at strukturere en særlig lab-didaktik og
- Hvad fremtidens skole og videregående uddannelser har til fælles - selvom om de der lærer her er forskellige steder i livet.
Du kan læse mere om Future Class Room Lab her, særligt om læringszonerne her og særligt om underviserens roller/Refleksionshjulet her, der er udviklet at Martin Thun Klausen
Ønsker du at læse nærmere om de teoretikere, som Lise nævner i podcasten, der har virket som inspirationskilder til Future Classroom Lab så følg linkene her under:
- John Dewey, Learning by doing, https://en.wikipedia.org/wiki/John_Dewey
- Hanne Warming, Børneperspektiver: Børn som ligeværdige medspillere i socialt og pædagogisk arbejde, 2011, Akademisk Forlag, https://forskning.ruc.dk/en/persons/hannew
- Vibeke Hetmar, Fagpædagogik i et kulturformsperspektiv, 2019, Aarhus Universitetsforlag
Fra Bremen Universitet:
- Eva-Sophie Katterfeldt, profil og publikationsliste https://dl.acm.org/profile/81435600119
- Nadine Dittert, profil og publikationsliste https://dl.acm.org/profile/81435597986
- Heidi Schelhowe, Begrei Framework of Interaction Design for Reflective Experience, I i-com Journal of Interactive Media, 2018
Denne artikel er udgivet på KEA, før KEA og Cphbusiness blev sammenlagt til EK. Navne og titler kan derfor have ændret sig. Det ændrer dog ikke på den forskning og viden, der ligger til grund for artiklen.