

- Kommunikation, Salg og Markedsføring
AI: Etik og metode i kommunikationsprofessionen
Kommunikatører og videnarbejdere anvender i stigende grad AI som værktøj i deres arbejdsopgaver.
I arbejdet med AI savnes dog ofte de mellemregninger og refleksioner, der bør ligge til grund for at implementere AI i kommunikation og videnarbejde. Det drejer sig fx om indsigt i og metode til at håndtere forskellige former for data, viden og intelligens, som skabes gennem AI, og indsigt i menneskers interaktion med AI i forskellige formater (fx chatbots).
Med udgangspunkt i etik, medieringsteori og videnanalyse udvikler forksningsprojektet metoder til at implementere og skabe værdi med især GPT-orienteret AI i professioner knyttet til kommunikation, formidling og videnarbejde.
Projektet kigger blandt andet på:
- Algoritmeaudit
- AI literacy
- AI-etik
- Balancering mellem menneske (filtre) og maskine i informationsarbejde
Ny viden og metoder
Formålet med forskningsprojektet er at identificere og beskrive metoder, som kommunikationsprofessionelle og virksomheder kan bruge til at implementere AI på en etisk måde, der gavner både de kommunikationsprofessionelle og erhvervslivet som helhed.
Kontakt projektlederen

Denne artikel er udgivet på Cphbusiness, før KEA og Cphbusiness blev sammenlagt til EK. Navne og titler kan derfor have ændret sig. Det ændrer dog ikke på den forskning og viden, der ligger til grund for artiklen.