Gå direkte til indhold

Hans-Christian Christiansen

Lektor

3615 4851

hacc@ek.dk

Hans-Christian er lektor ved Er­hvervs­akademi København og forfatter til "AI i kommunikation og vidensarbejde" (DJØF, 2025). Med over 25 års erfa­ring som under­viser, kommuni­ka­tions­ansvarlig og rådgiver hjæl­per Hans-Chris­tian virksom­heder og organi­sationer med AI-strategi, digital strategi samt etisk brug af AI.

Forsker i

  • Kunstig intelligens i relation til kommunikation og vidensarbejde
  • Sociale medier som kommunikation, bl.a. med fokus på trivsel blandt børn og unge
  • Tegneserier og grafiske romaner – fokus på æstetik og kultur samt brug af tegneserier i pædagogiske sammenhænge
  • Biografkultur – æstetik og arkitektur

Baggrund

Hans-Christian har skrevet en række fag- og lærebøger om bl.a. AI, sociale medier, onlinekommunikation og visuel kommunikation, og flere af hans bøger anvendes som pensum på erhvervsakademier og universiteter.

Hans undervisning bygger på en omfattende erhvervserfaring, bl.a. som kommunikationsansvarlig med ansvar for målrettet indholdsproduktion, fagansvarlig for tegneserieområdet ved Danmarks Nationalleksikon (Lex.dk) og mangeårig ekstern lektor ved bl.a. Københavns Universitet og Roskilde Universitet.

Hans-Christian har desuden arbejdet med projektledelse, webdesign og content udvikling i både private virksomheder, offentlige institutioner og medieorganisationer. Denne kombination af strategisk, kreativ og akademisk erfaring kvalificerer mig til at undervise med både teoretisk dybde og praktisk forankring i erhvervslivets behov. 

Mød Hans-Christian

Projekter

2023 - 2025

AI: Etik og metode i kommunikationsprofessionen

I projektet arbejder Hans-Christian med metodisk og etisk anvendelse af AI i kommunikation og ledelse – et arbejde han bl.a. har præsenteret på OEB-konferencen i Berlin 2024.


2021 - 2023

Ledelseskommunikation i digital kontekst

I projektet arbejdede Hans-Christian med, hvordan der kan udvikles metoder for ledelseskommunikation, som er i tråd med på den ene side de udfordringer, den digitale kommunikationsvirkelighed stiller, og på den anden side med de ressourcer, som kommunikationsfagligheden byder på.


2019 - 2020

Samspillet mellem digitale og analoge elementer i e-commerce

I projektet udviklede Hans-Christian en analytisk model, der peger på, hvordan æstetik og mediering af analoge købsoplevelser kan bidrage til større motivation for interaktion og køb på e-shops.


2018 - 2020

Digital videnledelse

I projektet var Hans-Christian med til at udvikle metoder og løsningsmodeller til virksomheders brug af digitale netværk og sociale medier i videnledelse. Projektet mundede bl.a. ud i lærebogen "Faglig videndeling på sociale medier" (Hans Reitzel, 2020)


Publikationer

AI i kommunikation og vidensarbejde, DJØF forlag

2025


Faglig videndeling på sociale medier, Hans Reitzels Forlag

2020


Læring med levende billeder - det digitale perspektiv, Samfundslitteratur

2019


Online Kommunikation - en introduktion, Hans Reitzels Forlag

2019/2024


Sociale medier - en introduktion, Hans Reitzels Forlag

2017/2023


Grafiske romaner, Dansklærerforeningens Forlag

2015


Analyse af billedmedier - det digitale perspektiv, Samfundslitteratur

2014


Læring med levende billeder, Samfundslitteratur

2010


Københavns biografer, Informations Forlag

2010


Tegneseriens æstetik, Museum Tusculanum

2000


Comics & Culture, Museum Tusculanum

1999


Erhvervserfaring

Lektor, Erhvervsakademi København

2025 - 


Fagansvarlig, Tegneserier - Danmarks Nationalleksikon, lex.dk

2022 -


Lektor (adjunkt fra 2015 - 2019), Cphbusiness

2015 - 2025


Kommunikationsansvarlig, Copydan AVU-medier

2008 - 2016


Projektleder, CSC

2007 - 2008


Ekstern lektor, Roskilde Universitet

2003 - 2014


Amanuensis/stipendiat/ekstern lektor, Københavns Universitet

1993 - 2016


Uddannelse

Ph.D., Københavns Universitet

1998


Mag.art. i film- og medievidenskab, Københavns Universitet

1989


Priser

Priser

  • Børne- og Ungeministeriets Undervisningsmiddelpris 2016, 2. plads

Kommende kurser