- Kommunikation, salg og markedsføring

Hans-Christian er lektor ved Erhvervsakademi København og forfatter til "AI i kommunikation og vidensarbejde" (DJØF, 2025). Med over 25 års erfaring som underviser, kommunikationsansvarlig og rådgiver hjælper Hans-Christian virksomheder og organisationer med AI-strategi, digital strategi samt etisk brug af AI.
Forsker i
- Kunstig intelligens i relation til kommunikation og vidensarbejde
- Sociale medier som kommunikation, bl.a. med fokus på trivsel blandt børn og unge
- Tegneserier og grafiske romaner – fokus på æstetik og kultur samt brug af tegneserier i pædagogiske sammenhænge
- Biografkultur – æstetik og arkitektur
Baggrund
Hans-Christian har skrevet en række fag- og lærebøger om bl.a. AI, sociale medier, onlinekommunikation og visuel kommunikation, og flere af hans bøger anvendes som pensum på erhvervsakademier og universiteter.
Hans undervisning bygger på en omfattende erhvervserfaring, bl.a. som kommunikationsansvarlig med ansvar for målrettet indholdsproduktion, fagansvarlig for tegneserieområdet ved Danmarks Nationalleksikon (Lex.dk) og mangeårig ekstern lektor ved bl.a. Københavns Universitet og Roskilde Universitet.
Hans-Christian har desuden arbejdet med projektledelse, webdesign og content udvikling i både private virksomheder, offentlige institutioner og medieorganisationer. Denne kombination af strategisk, kreativ og akademisk erfaring kvalificerer mig til at undervise med både teoretisk dybde og praktisk forankring i erhvervslivets behov.
Mød Hans-Christian

Projekter
2023 - 2025
AI: Etik og metode i kommunikationsprofessionen
I projektet arbejder Hans-Christian med metodisk og etisk anvendelse af AI i kommunikation og ledelse – et arbejde han bl.a. har præsenteret på OEB-konferencen i Berlin 2024.
2021 - 2023
Ledelseskommunikation i digital kontekst
I projektet arbejdede Hans-Christian med, hvordan der kan udvikles metoder for ledelseskommunikation, som er i tråd med på den ene side de udfordringer, den digitale kommunikationsvirkelighed stiller, og på den anden side med de ressourcer, som kommunikationsfagligheden byder på.
2019 - 2020
Samspillet mellem digitale og analoge elementer i e-commerce
I projektet udviklede Hans-Christian en analytisk model, der peger på, hvordan æstetik og mediering af analoge købsoplevelser kan bidrage til større motivation for interaktion og køb på e-shops.
2018 - 2020
I projektet var Hans-Christian med til at udvikle metoder og løsningsmodeller til virksomheders brug af digitale netværk og sociale medier i videnledelse. Projektet mundede bl.a. ud i lærebogen "Faglig videndeling på sociale medier" (Hans Reitzel, 2020)
Publikationer
AI i kommunikation og vidensarbejde, DJØF forlag
2025
Faglig videndeling på sociale medier, Hans Reitzels Forlag
2020
Læring med levende billeder - det digitale perspektiv, Samfundslitteratur
2019
Online Kommunikation - en introduktion, Hans Reitzels Forlag
2019/2024
Sociale medier - en introduktion, Hans Reitzels Forlag
2017/2023
Grafiske romaner, Dansklærerforeningens Forlag
2015
Analyse af billedmedier - det digitale perspektiv, Samfundslitteratur
2014
Læring med levende billeder, Samfundslitteratur
2010
Københavns biografer, Informations Forlag
2010
Tegneseriens æstetik, Museum Tusculanum
2000
Comics & Culture, Museum Tusculanum
1999
Erhvervserfaring
Lektor, Erhvervsakademi København
2025 -
Fagansvarlig, Tegneserier - Danmarks Nationalleksikon, lex.dk
2022 -
Lektor (adjunkt fra 2015 - 2019), Cphbusiness
2015 - 2025
Kommunikationsansvarlig, Copydan AVU-medier
2008 - 2016
Projektleder, CSC
2007 - 2008
Ekstern lektor, Roskilde Universitet
2003 - 2014
Amanuensis/stipendiat/ekstern lektor, Københavns Universitet
1993 - 2016
Uddannelse
Ph.D., Københavns Universitet
1998
Mag.art. i film- og medievidenskab, Københavns Universitet
1989
Priser
Priser
- Børne- og Ungeministeriets Undervisningsmiddelpris 2016, 2. plads
Kommende kurser
- Ledelse, HR og organisation