- Nyhed
FCK-merch designet af EK-studerende kan købes nu
Studerende fra Sustainable Fashion Tech har skabt en mindre fan-kollektion i et samarbejde mellem FCK Fanshop og EK - Erhvervsakademi København. Et samarbejde der gjorde kæmpe indtryk hos FCK.
De studerende har udviklet en række kreative fortolkninger af merchandise, der kombinerer universet omkring F.C. København og en proces, hvor der udelukkende produceres den mængde, der efterspørges.
“Samarbejdet mellem EK og FCK er et stærkt eksempel på, hvad der sker, når uddannelse og erhvervsliv går hånd i hånd. Vores studerende har skabt en kollektion, der forener fodboldens energi, med design der holder, og som udspringer af en fælles ambition om ansvarlighed og kvalitet.
København er vores fælles hjemmebane og her mødes fællesskab, omtanke og kreativitet - hvilket afspejles i kollektionen, som inviterer fans til at bruge tøjet igen og igen med stolthed over både designet og tankerne bag,” siger Sofie Edvard Nielsen, underviser på Sustainable Fashion Tech på EK.
To udvalgte items, en jakke samt en t-shirt med mulighed for fire forskellige tryk kan nu købes i FCK Fanshop.
Hver T-shirt trykkes 'made to order': motivet vælges ved bestilling og trykkes først, når ordren er modtaget. Produktionen finder sted lokalt i F.C. Københavns Fanshop for at sikre høj kvalitet og fuld kontrol gennem hele processen.
>> Find dem på fckfanshop.dk her
Projektet begyndte for to år siden, da studerende på Sustainable Fashion Tech udviklede cirkulære tøj-og accessorie kollektioner, som blandt andet gjorde brug af tifo’er, ølkrus og aflagte spillertrøjer – også til kvinder.
Dengang sagde Martin Nøhr, Merchandise & Retail Operations Manager hos FCK:
”Vi har fået syv fremragende kollektioner, og en hel masse stof til eftertanke. Det har været enormt inspirerende. Vi er blæst bagover over, hvor seje I er. Det er virkelig godt håndværk, og vi har lyst til at bruge noget fra alle - det har været svært at vælge en vinder.”
Pletskud - også til kvinderne
Men en vinder skulle nu en gang findes, og det blev Gruppe 1 for deres koncept, der aktivt bruger byen og lokale kunstnere i deres prints, og som præsenterede gennemarbejdede og tilgængelige styles med fokus på kvinder i økologisk bomuld og genanvendt polyester:
”I har skabt en kollektion, som kan sættes i søen med det samme. Den har en god historie, og vi kan se det fungere. Den adresserer et kommende kvindehold og vores udfordring med ikke at være særlig brede i forhold til køn i vores shop,” sagde Martin Nøhr og lagde samtidig vægt på gruppens brug af lokale kunstnere ift. prints. Kunstnere, som har hver sin målgruppe, og som kan aktiveres på ny, sæson efter sæson.
Sejren vakte kæmpe impulsiv glæde hos vinderholdet – der blev endda hevet i egen t-shirt på bedste fodbold-jubel-maner.
Tifo-bannere og ølkrus får nyt liv
Gruppe 3 blev også fremhævet.
”I havde den bedste enkeltstående ide, og konceptet er næsten for godt til ikke at bruge, så jeg håber ikke, jeres ide stopper her,” sagde Martin Nøhr og refererede til, at en del af de studerendes opgave var at udvikle en cirkulær og bæredygtig strategi for FCK ved blandt andet at udnytte allerede eksisterende ressourcer. Og den opgave tog Gruppe 3 helt hjem:
De har skabt batches af genanvendte plastikkrus og tifo-bannere fra kampene.
Bedre med tvetydige referencer
De studerende foretog grundig research i målgruppen – fra søndagshyggerne til hard core fans, hvilket dannede grundlag for deres løsninger.
Gruppe 3’s analyse viste, at 74 procent af de adspurgte ikke ønskede tydelige FCK-referencer, men gerne referencer relateret til byen. De ville til gengæld gerne være en del af et fællesskab med indirekte referencer til klubben. Og også gerne kunne bruge produkterne i sammenhæng med deres ’normale’ garderobe.
Genanvendelige kasserede spiller-trøjer
Også Gruppe 6 gjorde brug af eksisterende ressourcer, nærmere bestemt kasserede spiller-t-shirts som fyld i puffede jakker og i transparente shorts:
”Vi var til et opstartsmøde, hvor Martin fortalte, at de smider 500 t-shirts ud om året. Det spild ville vi gerne integrere istedet, og har brugt dem som fyld i et transparent materiale,” siger Line Thiim og fortæller, at transparens var gennemgående for hele deres koncept.
For Line Thiim har det været ekstra motiverende at arbejde for en rigtig virksomhed:
”Generelt arbejder vi rigtig meget med branchen på studiet, men det her samarbejde blev taget super alvorligt, og FCK gjorde det klart, at de ville sætte tingene i produktion og bruge vores strategier.”
God læring i det kommercielle
Og det kommercielle aspekt har også været positivt.
”Det var fedt at arbejde med en kommerciel kunde, og ikke bare gå nuts i dit eget design, men designe på baggrund af research hos en målgruppe, som er mere kommerciel. Det har også været sjovt at lave noget til nogen, der ikke er en del af designbranchen. Det var faktisk fedt med feedback fra nogen, der ’ikke har forstand’ på designdelen. Det gav andre vinkler - de har et helt andet perspektiv og ser nogle andre ting,” siger Line Thiim, som har femten års erfaring som blandt andet sælger og indkøber i modebranchen.
En anden i gruppen har sit eget mærke og har syet og arbejdet for forskellige modehuse, en tredje er 45 og sindssygt dygtig teknisk, mens den fjerde er lidt yngre, og har meget fokus på alternative materialer og endelig den femte som har erfaring fra en anden uddannelsesinstitution og bidrog meget til det visuelle.
”Samarbejdet og forskelligheden i gruppen har givet en virkelig god dynamik. Jeg har lært rigtig meget af de andre,” siger Line Thiim.
De studerendes arbejde indenfor upcycling, materialeinnovation og cirkularitet, gav FCK et nyt perspektiv på fan-merchandise. Projektet og de studerendes løsninger viser dermed også potentialet for bæredygtige og kommercielt levedygtige løsninger i sports- og fanverdenen generelt.
Og fra FCK’s side er det ”noget vi rigtig gerne vil gøre igen!”
Om forfatteren