
- Nyhed
Sådan bliver forskellighed til styrke i gruppearbejde
Danske studerende på videregående uddannelser bliver mere og mere forskellige. Men hvad hvis diversiteten ikke er et problem, der skal løses, men derimod en ressource, der kan udnyttes? En ny fagfællebedømt undersøgelse fra KEA viser, hvordan diversitet kan blive til en styrke i gruppearbejde gennem en særlig didaktisk metode.
Findes der forskellige typer af diversitet? Er heterogene grupper altid det bedste? Og hvordan kan man lære studerende at navigere i gruppearbejde med mennesker, der tænker og arbejder anderledes end dem selv?
Det er nogle af de spørgsmål, som Peter Rudbeck har undersøgt i den fagfællebedømte artikel ’Diversitet som styrke i gruppearbejde? Et casestudie’, som netop er publiceret i Dansk Universitets Pædagogisk Tidsskrift nr. 38.
Den handler om gruppedynamikker, og den måde KEA Byg har valgt at støtte studerende på Bygningskonstruktør-uddannelsen i at være i grupper med stor heterogenitet.
Peter Rudbecks artikel fremhæver, at det ikke er selve diversiteten, men måden, vi arbejder med den på, der afgør, om den bliver en styrke eller en barriere. Og den påpeger blandt andet en vigtigt skelnen mellem overfladisk diversitet som køn, alder, etnicitet, altså det synlige, og så den dybtliggende diversitet såsom erfaring, faglighed, læringsstil, motivation – det mere usynlige.
Kasserne har mere end fire sider
En underviser på bygningskonstruktøruddannelsen, som har været med til at udvikle en ny tilgang til gruppearbejde, fortæller, at da personen startede som underviser, var der en tradition med, at man når man dannede grupper, så sørgede man altid for at lave dem så overfladisk heterogene som muligt.
"Pigerne, som der er færre af, spredte man ud i grupperne, og så spredte man en håndværker ud i hver gruppe og en med anden etnisk baggrund og lidt med alder også," fortæller underviseren.
”Men min erfaring er i virkeligheden, at det kan man ikke, fordi en pige er ikke bare en pige, og en med anden etnisk baggrund er ikke ens med en anden med anden etnisk baggrund, og en dansk mand på 20 er en helt anden end en anden dansk mand på 20. Så jeg er faktisk gået helt væk fra den strategi."
Forskellige på et utal af måder
Danmarks Evalueringsinstitut påpegede allerede i 2018, at danske videregående uddannelser optager flere studerende end tidligere, og at heterogeniteten blandt de studerende er stigende.
Undersøgelsen, som Peter Rudbeck fra KEAs Learning Lab står bag, viser, at den traditionelle måde at tænke diversitet på er for simpel.
På bygningskonstruktøruddannelsen på KEA kommer 25 procent af de studerende med et svendebrev, mens 75 procent har en gymnasial baggrund. Men "en håndværker er ikke bare en håndværker." De kan have forskellige faglige baggrunde, være gode til at skrive eller omvendt, have brugt computer meget eller omvendt.
"Vi er i virkeligheden meget lidt optaget af, om man har studenterbaggrund eller håndværkerbaggrund, fordi det er blevet meget tydeligt, at de jo er forskellige på et utal af måder," forklarer en underviser.
Denne nyhed er udgivet på KEA, før KEA og Cphbusiness blev sammenlagt til EK. Navne og titler kan derfor have ændret sig. Det ændrer dog ikke på den gode historie.