- Nyhed
Studerende knækkede koden til Nikolaj Storm
Studerende på Creative Branding leverede en 360 graders rebranding med bomærke, strategi og fotoshoot til Nikolaj Storm Copenhagen – og af så høj kvalitet, at logoet allerede er implementeret på hjemmeside, produkter og sociale medier.
Nikolaj Storm Copenhagen har eksisteret i seks år, og brandet har fundet sin plads på den danske modescene, men da Nikolaj Storm så, at de studerende på Creative Branding skulle arbejde med rebranding, slog han til.
Brandet, der upcycler deadstock, secondhand-tøj og end-of-lines materialer til kønsneutralt streetwear, havde brug for at højne og streamline sin visuelle identitet. Målet var at nå ud til en bredere målgruppe, mens essensen af det farverige og ekstraordinære udtryk blev bevaret.
"Når man selv er uddannet designer, kan man mange ting, men til tider er det rart at få et friskt blik på tingene. Jeg kunne godt bruge lidt mere hjælp til at gøre hjemmesiden og SoMe-strategien lidt skarpere – meget af det andet har jeg styr på."
Professionelle fra dag ét
Fire studerende – Frederikke, Selma, Susanna og Esther – kastede sig over udfordringen. Og deres tilgang imponerede Nikolaj Storm fra start.
"Det, jeg især gerne vil fremhæve, er deres tilgang til projektet. Samtlige grupper leverede ikke kun det, jeg selv havde peget ud, men meget mere og med konkrete argumenter og reelle data til at underbygge det," siger Nikolaj Storm.
Under deres research af brandet og branchen fik de fire studerende den indsigt, at det var Nikolaj Storms personlighed, der skulle være fokus for strategien.
"Vi var enormt begejstret for at arbejde med et brand med så meget personlighed," fortæller de fire studerende. Strategien førte os videre til identiteten, som kommer til udtryk i payoff’et "A STORM IS COMING" med en visuel identitet, der underbygger det.
Et lyn slår ned
Løsningen blev et logo bestående af et bomærke og en logotype, som både kan bruges samlet eller hver for sig. Bomærket former et N og et S, samtidig med at det bærer formen af et lyn.
"Det er skarpt, men har runde kurver," siger de studerende, der også planlagde og udførte et fotoshoot, hvor de både stylede, instruerede og stod model og på den måde skabte en fotostil og et visuelt univers.
Da de fire studerende fra Creative Branding på EK præsenterede deres løsning, var Nikolaj Storm ikke i tvivl. De havde løst den udfordring, den erfarne designer og iværksætter selv havde tumlet med i lang tid.
"Jeg var meget overrasket over, hvordan en gruppe studerende formåede at lave et bomærke, som fangede essensen af brandet på en simpel og udtryksfuld måde," siger Nikolaj Storm.
"Overrasket fordi jeg selv har arbejdet med det i lang tid, uden rigtigt at have knækket koden, og her kommer de på professionel vis ind og præsenterer både et grafisk smukt arbejde, men i den grad også en afkodning og research af brandet, som passer perfekt med min vision. Det er et udtryk for deres høje kompetenceniveau, men også en evne til at forstå kunden og dennes behov.”
Allerede implementeret
Det nye bomærke er ikke endt som en akademisk øvelse - det er allerede implementeret på hjemmesiden, inkluderet i de første produkter for at skabe genkendelighed og bliver nu også introduceret på SoMe-kanaler – med de fire studerende krediteret som skabere.
"For mig handler kreativitet og design også om at vise dem frem, der kan noget, og det viste gruppen i dén grad," siger Nikolaj Storm.
Han fremhæver især de studerendes evne til at aflæse en kunde:
"Jeg kom med et oplæg med overordnede tematikker, men at de kunne indhente så meget konkret information og input fra målgruppen, bearbejde det på kort tid og skabe konkrete grafiske elementer og strategier, er virkelig stærke kompetencer."
360 graders rebranding
Alle grupper, der arbejdede med brandet, leverede ifølge Nikolaj Storm en 360 graders rebranding, der beholdt essensen af det, han havde sagt, men skåret ind til benet.
"De har leveret til en konkret målgruppe og skabt meget stærke grafiske resultater," siger han. "Ikke fordi det nødvendigvis overrasker mig, at de kan levere højt niveau, men fordi de er i stand til at levere det usagte, levere det vi tror, vi har styr på, selvom vi ikke har. Jeg har lært super meget af de oplæg jeg fik.
Som iværksætter var det også sat op på en nem og overskuelig måde, der gør, at jeg nemt kan bruge og implementere det i virksomheden.”
For de fire studerende var projektet både sjovt og udfordrende:
"Dét at arbejde med rebranding og rigtige kunder er en virkelig lærerig metode, og noget vi alle fire føler, vi fik rigtig meget ud af.”
På begge sider af bordet
For Nikolaj Storm var der en ekstra dimension ved projektet. Udover sit brand er han nemlig også Circular Lab Manager på EK og underviser studerende i temaer som cirkularitet, forbrugerinklusion og cirkulært design.
”Nu har jeg den elskværdige rolle at have været på begge sider, og jeg må indrømme, at der er ret stor forskel. Mit brand er noget, jeg har bygget op siden studietiden, og som er mit drømmeprojekt, så det var både med selvtillid, men også nervøsitet at præsentere det for de studerende,” siger Nikolaj Storm.
”Der er en sjov sammenhæng i, at jeg kan undervise de studerende i temaer som cirkularitet, forbrugerinklusion og cirkulært design – og så vender vi kortene på hovedet, og de giver mig nye indsigter i målgrupper, branding og grafiske udtryk.”