Hele to designs skabt af KEA-studerende er nomineret til den prestigefulde Danish Design Award 2025. Begge designs er cirkulære, bygger på genbrugsmaterialer og leverer en løsning på praktiske behov.
Skincare og skincare-rutiner er gået viralt på sociale medier. Og det er, hvad det er. Men det knap så uskyldige er, at børn helt ned til 6-års alderen tilsyneladende også er blevet besatte af hudplejeprodukter – produkter som vel at mærke slet ikke hører til på barnehud, og som oftest er fyldt med skadelig kemi og skrappe indholdsstoffer.
I deres bachelorprojekt fra Design & Business med speciale i Creative Branding har Christine Andersen og Isabella Svartzengren undersøgt fænomenet, der har fået navnet ’Sephora-kids’. Her adopterer børn ned til seks år de voksnes hudplejerutiner, og legetøj erstattes af skincare på ønskesedlerne.
Serum over Lego
"Det kom virkelig bag på os, hvor udbredt fænomenet er i Danmark. Vi troede, det primært var et amerikansk fænomen," siger Christine Andersen.
Det er ikke nyt, at interessen for skincare opstår hos unge piger - det nye er deres alder og mængden af produkter. For Generation Alpha er det ikke ualmindeligt, at skincare står højere på ønskelisten end legetøj. Og projektets undersøgelser viser, at sociale medier som TikTok spiller en afgørende rolle i udbredelsen.
"Vi troede, der ville være forskel på eksempelvis Jylland og København, men det er der faktisk ikke. Fænomenet er udbredt i hele landet," siger Christine Andersen. "Vi troede også, at de forældre, der generelt er strengere, ville være mere restriktive omkring det, men undersøgelsen viser, at selv disse forældre har svært ved at navigere i problemstillingen."
Matas overrasket over omfanget
Projektet er blevet til i samarbejde med Matas, og også de blev overraskede over omfanget af fænomenet.
"Da vi præsenterede vores data for Matas, spurgte de faktisk: 'Er det her virkelig i Danmark?' Så det kom også bag på dem," fortæller Christine Andersen.
Bachelorprojektet peger på alvorlige bekymringer ved børns brug af produkter designet til voksne.
"Skincare-produkter beregnet til voksne, der anvendes på sund og rask børnehud, kan få alvorlige konsekvenser. Ved brug af produkterne udsættes børnene potentielt for hormonforstyrrende stoffer og uønsket kemi, der blandt andet kan føre til livsvarig eksem," lyder en af konklusionerne i projektet.
Vi har gjort brug af stort set alt, hvad vi har lært undervejs på studiet. Vi har ikke kun set på brandets problem, men også det menneskelige problem og fra både et strategisk og kreativt udgangspunkt
Den skulpturelle ARC – RACK kombinerer to velkendte funktioner: en bænk og et cykelstativ i ét sammenhængende intuitivt design.
Det er et af den slags design, hvor man tænker ’Selvfølgelig - hvorfor har ingen tænkt på det noget før?’ ARC – RACK er skabt af Thor Giessing, Pelle Boas og Simon Lund, som studerer Entreprenørskab & Design på KEA.
Hver ARC – RACK er støbt af genbrugsbeton fra lokalt byggeaffald. I stedet for at skjule sin oprindelse, omfavnes den i designet, hvor overfladen efterlades rå for at fremhæve historien om materialet. Og en indlejret NFC-chip giver alle med en smartphone adgang til oplysninger om produktets CO2-fodaftryk, materialeoprindelse og hvordan det kan returneres og genbruges.
ARC – RACKs bløde kurver skaber et naturligt flow mellem at sidde og parkere, mens dens kompakte form kan integreres i en lang række omgivelser - fra skolegårde til fortove. Monteret alene eller i rækker tilpasser den modulære form sig til både plads og behov.
Vægpaneler der kan genanvendes
Diana Saleh står bag den anden nominering til Danish Design Award. Hendes indvendige vægpanel Rumett er designet til at blive genbrugt frem for udskiftet, og kan installeres, fjernes og geninstalleres uden brug af lim, maling eller spild.
Konceptet udspringer af erfaringer fra både humanitære- og danske byggemiljøer, hvor materialer ofte kasseres, selv når de stadig er funktionelle.
De to nominerede projekter ARC-RACK og Rumett repræsenterer en ny generation af designere, der tænker bæredygtighed ind fra begyndelsen. Begge designs udfordrer konventionelle tilgange til materialer og produktudvikling.
Resultat af cirkulær undervisning
”De to start-ups, der er nomineret til Danish Design Award er et flot resultat af KEAs store fokus på bæredygtighed og cirkularitet, og et bevis på hvor langt vores studerende kommer i deres projekter på uddannelserne,” siger Nikolaj Storm Tost, Circular Lab Manager på KEA.
”Fra teori i undervisningslokalet, til det praksisnære arbejde i vores lab over udfoldelse af virksomheder i start-up hubben, er begge nomineringer stærke beviser på vores økosystem på KEA. Begge virksomheder tager afsæt i affaldsressourcer, som er et stort fokus i vores cirkulære undervisning. De udvikler design, der bruger materialer fra andres affald, til at skabe værdifulde og æstetiske produkter, der både er gode for miljøet og giver mening for mennesker."
Danish Design Award er med til at synliggøre, hvorfor Danmark er en af verdens førende design-nationer. Det stærke felt af designere og designvirksomheder bliver ved med at skubbe til grænserne for, hvad design er, og hvad det kan bidrage med.
“I en tid præget af kriser og kompleksitet ser vi, hvordan design træder tydeligere frem og bliver brugt på nye måder. Årets finalister viser, hvordan design i dag ikke kun former produkter, men også de rum vi lever i, og de systemer, vi er en del af,” siger juryformand Kaave Pour.
Fra opgave til virksomhed på rekordtid
ARC-RACK er udviklet af KONKRET, som består af de tre KEA-studerende Thor Giessing, Pelle Boas og Simon Herringe Lund. Projektet opstod som en del undervisningen på Entreprenørskab & Design, hvor underviserne Bettine Ortman og Carralina Svenningsen udfordrede de studerende til at skabe en bæredygtig virksomhed på blot 3-4 uger – med fokus på forretningsplaner og bærredygtighed.
"De studerende og 'Konkret' gik på én måned fra idé til at få partnere om bord. Og Simon Herringe Lund afsluttede sin 2. semesters eksamen med et 12-tal. Efter sommerferien skal de studerende arbejde videre med en økonomisk plan,” fortæller deres underviser Carralina Svenningsen.
Synliggør Danmarks position som design nation
Danish Design Award bidrager til at synliggøre, hvorfor Danmark er en af verdens førende design nationer.
Danish Design Award finder sted den 21. november i Industriens Hus i København, hvor syv priser uddeles, herunder hovedprisen Best of the Best og Young Ideas-kategorien, der sætter fokus på lovende projekter fra nye designtalenter.
Denne nyhed er udgivet på KEA, før KEA og Cphbusiness blev sammenlagt til EK. Navne og titler kan derfor have ændret sig. Det ændrer dog ikke på den gode historie.