Gå direkte til indhold

Kom videre

Få hjælp og vejledning

Skriv til os, hvis du har et spørgsmål, som du ikke kan finde svar på her.

  • Nyhed

Vinder to priser for livreddende garderobebilletter

Linn Mølholm Heide og Mathias Kjær Christiansen hentede dobbelt Rambuk-triumf for deres kampagne ’Hørt i Natten’, der via garderobebilletter har hjulpet tusindvis af unge i psykisk krise.

Linn Mølholm Heide og Mathias Kjær Christiansen kampagnekoncept ’Hørt i natten’ blev shortlistet i intet mindre end seks kategorier og vandt både Indsigtsprisen og Medieideprisen ved årets Rambuk prisuddeling. Og det forstår man godt.

Det simple, men geniale koncept giver nemlig unge med tunge tanker en nem adgang til hjælp, når de har mest brug for den: om natten og dagen derpå. 

Det er notorisk svært at nå unge, og især om natten hvor selvskade og selvmordstanker stiger til det dobbelte. Men Linn og Mathias’ koncept har formået netop dette ved at tage udgangspunkt i garderobebilletter, som til gengæld nyder stor opmærksomhed. De fleste tager endda et billede af den, og det betyder, at den også ligger på kamerarullen næste dag. 

De to dimittender fra Creative Branding på EK skabte kampagnen under deres praktik hos reklamebureauet Publicis for rådgivningen HØRT og Børns Vilkår.

Succes på minibudget

Ved at placere en QR-kode på garderobebilletterne på landets spillesteder og natklubber, fik unge nem adgang til HØRTs anonyme og gratis rådgivningstilbud døgnet rundt. 

250.000 garderobebilletter blev fordelt over 100 steder i hele landet. 

Og ved at samarbejde med influencere, der delte deres egne oplevelser med psykisk sårbarhed, nåede budskabet også de unge, der ikke var i byen, men sad derhjemme bag skærmen.

Henvendelserne til HØRT steg med 63,1 procent - på et budget, der svarer til prisen på én enkelt helsides printannonce.

Indsigt og kreativitet i verdensklasse

At kampagnen vandt både Indsigtsprisen og Medieideprisen er ikke tilfældigt, mener Marie-Louise Lynge Jensen, underviser på creative branding på design og business på EK.

"Vi går super meget op i at finde gode indsigter – altså research og fortolkning af, hvad der ligger bag adfærd og data. Og Medieideprisen handler om en ny måde at være kreativ på. Det er præcis det, vi træner vores studerende til," siger hun.

Det brief Linn og Mathias fik fra Hørt var meget åbnet, så det krævede netop en masse indsigtsarbejde.

”Hvornår er unge mest sårbare, hvornår mangler de allermest hjælp og hvornår er de åbne for det. Mange holder måske igen i skolen, men er mere sårbare, når de er ude, noget alkohol også kan bringe frem. Og så er der den blues, der kan komme dagen derpå,” siger Linn Mølholm Heide. 

Hun og Matthias vidste, at det var no go at indgå samarbejde med nogen, der havde noget med alkohol at gøre.

”Så vi tænkte over, hvem de unge er i berøring med, og hvad de ikke kan undgå at komme i berøring med - på en måde, hvor det er dem selv, der tager første skridt. Hvordan kan vi være med til fest uden at være en voksen part pooper,” siger Linn om, hvordan de gik fra indsigt til garderobemærke.

Kampagnen blev shortlistet hele seks gange til Rambukken 2025 – fordelt på kategorierne Effekt, Not For Profit, Medieide, Ide, Indsigt og Innovation. Det placerede ’Hørt i Natten’ på en delt førsteplads over cases med flest shortlists.

Derudover vandt kampagnen også guld ved dette års Creative Circle Awards.

Et ægte dream-team

For Linn og Mathias er dobbeltsejren ved Rambukken ikke deres første triumf. Allerede under deres studie- og praktiktid vandt de Ocean Outdoors hovedkategori og Non Profit-kategori for deres koncepter til henholdsvis DBA og Organdonation – ja tak. Det kan du læse om her.

Har du tunge tanker kan du kontakte Hørt døgnet rundt her https://hort.dk/

Om forfatteren