

- Akademi
Online kommunikation
Vil du kvalificeres til professionelt og strategisk at arbejde med online kommunikation? På dette kursus får du værktøjer til kritisk at vurdere og udvikle digitale løsninger i virksomheders interne og eksterne kommunikation.
Derfor skal du tage kurset
I dag foregår meget af virksomheders kommunikation online.
På dette kursus i online kommunikation får du kompetencer til udvikle, planlægge og implementere online kommunikationsstrategier. Du lærer desuden om de særlige krav til sprog, medievalg, strategi og kultur- og brugerforståelse, som virksomheder møder, når kommunikationen flyttes til nettet.
På kurset vil du:
- Lære om metoder til at planlægge, udvikle og implementere online kommunikation og kommunikationsstrategier
- Blive introduceret til de særlige udfordringer, som nettet kan skabe for din virksomheds interne og eksterne kommunikation, kommunikativt såvel som etisk
- Få forståelse for teknologi, kunstig intelligens og algoritmer i online kommunikation
- Få viden om centrale teorier og metoder til at skabe engagerende indhold tilpasset nettet
- Få forståelse for udviklingen og anvendelsen af (sociale) intranet
- Få forståelse for, hvordan søgemaskineoptimering (SEO) kan forbedre en hjemmesides synlighed og placeringer i søgemaskinernes resultatsider

Hent et faktaark om kurset
Det bliver du bedre til
På kurset online kommunikation lærer du blandt andet om:
- Analyse og design af brugervenlig webkommunikation i tekster, billeder og video
- Interkulturel kommunikation på digitale platforme
- Sproglig tilpasning af indhold til nettets formater
- Markedsføring på nettet, herunder content marketing og viral kommunikation
- Digital indholdsproduktion og storytelling
- Brug af onlineværktøjer og kunstig intelligens som ressource i indholdsproduktion og analyse
- Digital etik, herunder dataetik og ophavsret

Få op til 10.000 kr. til din efteruddannelse
Fakta om kurset
Online kommunikation er et valgfag på akademiuddannelsen i kommunikation og formidling . Faget svarer til 10 ECTS-point.
Du kan tage faget som et enkeltstående kursus eller som en del af en hel uddannelse.
Om underviseren
Underviseren, Hans-Christian Christiansen, har skrevet en række bøger om digital og visuel kommunikation. Han har i over 20 år undervist på universiteter og erhvervsakademier i digital kommunikation og har sideløbende arbejdet i såvel offentlige og private virksomheder som kommunikationsansvarlig og projektleder.
Forløbets grundbog ”Online kommunikation – et kritisk perspektiv” (Hans Reitzel, 2024) er redigeret af fagets underviser Hans-Christian Christiansen. Bogen er målrettet undervisningens særlige samspil mellem teori og så praksis i virksomhederne. Bogen er skrevet af Hans-Christian Christiansen og Gitte Rose i samarbejde med en række af Danmarks førende kommunikatører og kommunikationsforskere, bl.a. Peter Svarre og Heidi Hansen.
