Gå direkte til indhold

Kom videre

Få hjælp og vejledning

Skriv til os, hvis du har et spørgsmål, som du ikke kan finde svar på her.

  • Nyhed

Studerende nomineret til prestigefuld pris for alkohol-annonce

Emilie og Laura har i deres praktik udviklet en alkohol-kampagne for Blå Kors, som er nomineret til Piccolo Prisen, og lige nu kan ses i Ud&Se og Samvirke.

Nyt talent kan sagtens konkurrere på højeste niveau i dansk reklame. I hvert fald når der er tale om KEA-studerende. I en enkel og tankevækkende printannonce for Blå Kors stiller Emilie og Laura spørgsmålet "Hvor tidligt er for tidligt?"

Målet var at lave noget, der ville få folk til at stoppe op, og det lykkedes. Annoncen har resulteret i en nominering til Piccolo Prisen 2025.

Innovation gennem kontraster

Marketing & Communication Design-studerende Emilie Helbig og Laura Mørch udviklede annoncen som et sideprojekt under deres praktik hos Nørgård Mikkelsen.

Ungdommens usunde vaner i form af blandt andet alkohol, rygning og tøjforbrug var gennemgående fællestræk for deres brainstorm.

"Vi ville skabe en kampagne, der fik folk til at stoppe op og tænke," forklarer Emilie.

For at nå derhen brugte de en krydsmetode, hvor man opstiller emner og krydser dem på tværs, hvilket giver overraskende kontraster med stop-op-effekt:

”Vi lavede to kolonner: Én med alt vi kunne associere med ungdommens usunde vaner, fx rygning, alkohol, snus, sociale medier osv. Og én med alt vi kunne associere med barndommen fx babystol, sut, ble osv.  Så prøver man at lege med de forskellige kombinationer, og pludselig opstår der noget absurd og tankevækkende som en babystol med en drink.”

Emilie Helbig

Marketing og Communication Design studerende, Københavns Erhvervsakademi

For os var det nok at have fået muligheden for at deltage, så vi lagde det væk og kastede os over andre projekter i praktikforløbet. Da datoen for offentliggørelsen af finalisterne kom, hørte vi intet, men tænkte begge ’Pyt, det har været sjovt, og vi var seje.

Chok og kæmpe glæde

Emilie og Laura var meget tilfredse med resultatet og samarbejdet med Blå Kors, men de havde også fået at vide, at alle i Danmark – også de største og mest garvede i branchen – kunne deltage i konkurrencen, så de skulle ikke håbe på noget.

”For os var det nok at have fået muligheden for at deltage, så vi lagde det væk og kastede os over andre projekter i praktikforløbet. Da datoen for offentliggørelsen af finalisterne kom, hørte vi intet, men tænkte begge ’Pyt, det har været sjovt, og vi var seje’.”

En uges tid senere sad de fordybet i et andet projekt, da der pludselig tikkede en mail ind: ”Tillykke! Jeres Blå Kors ’Hvor tidligt er for tidligt?’ annonce er blevet nomineret, som en af finalisterne til Piccolo Prisen 2025”

”Vi kiggede på hinanden, lidt i chok, smilte, grinte og hviskede ’Er det rigtigt eller en ond prank?’”

De råbte på deres praktik-vejleder, som var helt oppe at køre over, at to praktikanter var gået hele vejen til finalen.

Fra koncept til national kampagne

Og så gik det løs - alle bureauets funktioner blev mobiliseret, for at de kunne nå i mål til deadline tre dage senere, hvor annoncen skulle køre i januar-udgaverne af Ud&Se og Samvirke, som har 1,3 millioner læsere.

”Det var et meget stort øjeblik at se det trykt! Der blev det hele virkeligt! Vi har fået så utrolig positiv respons og meget trafik på de digitale platforme.”

Kampagnen bag annoncen har fokus på samtale snarere end skældud:

”Vi opfordrer til, at man skal tage snakken med sine børn. Vi synes, at der har været mere skæld ud fremfor dialog og samtale – det kunne vi godt have brugt,” siger de to studerende om det faktum, at børn begynder at drikke helt ned i 11-års alderen.

Uddannelse giver selvtillid

For Emilie og Laura har nomineringen og arbejdet med kampagnen bekræftet dem i, at de ”er det rigtige sted, og at uddannelsen på KEA er det perfekte afsæt til fremtidige muligheder”:

”Først og fremmest har KEA gjort det muligt, at vi kom i praktik og dermed blev introduceret til opgaven, og så har de værktøjer, vi lærte på uddannelsen, givet os selvtillid i de kreative processer, at vi har været kendte i Adobe-programmerne. Det er fantastisk at opleve, at teori omsættes til praksis - det hele giver pludselig mening!”, fortæller de to studerende fra specialeretningen Marketing & Communication Design på Designteknolog.

” At vi nåede så langt, er helt surrealistisk. Vi kan mere, end vi troede. Det viser også, at alt er muligt, selvom man kun er to unge praktikanter i begyndelsen af en uddannelse.  Så hvis man tøver med valg af praktik, job eller uddannelse, så skal man bare kaste sig ud i det – du bliver enten bekræftet eller afkræftet.”

Men det er ikke det samme som, at succesen er rystet ud af ærmet:

”Det har overrasket os, at der er så mange led og stort arbejde i én enkelt annonce. Og AI er ikke så nemt, som man tror - vi brugte en hel uge på at promte, tilrette, redigere og illustrere. Og det du ser på computeren, ikke er det samme, når det bliver trykt.”

Du kan se annoncen og kampagnen her:  https://blaakors.dk/hvor-tidligt-er-tidligt

Denne nyhed er udgivet på KEA, før KEA og Cphbusiness blev sammenlagt til EK. Navne og titler kan derfor have ændret sig. Det ændrer dog ikke på den gode historie.

Om forfatteren

Relaterede nyheder