Gå direkte til indhold

Kom videre

Få hjælp og vejledning

Skriv til os, hvis du har et spørgsmål, som du ikke kan finde svar på her.

  • Nyhed

Studerende vinder halv million til ensomhedskampagne

Kamille og Karl fra Creative Branding har vundet Digital Creative 2025 non profit-pris for deres interaktive kampagne for Røde Kors, der får ensomme ældre til at lyse op på Københavns gader.

Du går forbi en skærm med et nærbillede af et menneske. Personen ser ulykkelig ud. Men så sker der noget - jo flere mennesker, der stopper op foran skærmen, jo mere lyser personen op. Et smil vokser frem, der kommer glæde i øjnene. Nærvær gør en forskel.

Det er Kamille Dalum og Karl Bach fra Creative Branding på EK, der har skabt kampagnen for Røde Kors. Og det har givet dem non profit-prisen ved Ocean Outdoors Digital Creative Competition 2025– samt en halv million kroner i mediepenge til at realisere den interaktive kampagne på Ocean Outdoors digitale skærme rundt om i byerne. Skærmene har en særlig indbygget teknologi, der kan registrere folks interaktion med skærmen, og hvornår der står mennesker foran dem – og det udnytter kampagnen kreativt.

"Jo flere, der står foran skærmen, jo mere lyser personen op. Jo færre, jo mere trist og grå. Kampagnen slutter med en call to action om at skrive under på Røde Kors' handlingsplan mod ensomhed,” forklarer Kamille og Karl.

Det er ægte mennesker, du ser på billederne. Mennesker som er ensomme, og som viser, at ensomhed har mange ansigter.

Kompetencerne fra uddannelsen folder sig ud

Idéen til kampagnen opstod, da Kamille faldt over Røde Kors' opfordring til at skrive under på et tiltag mod ensomhed blandt ældre. "Jeg blev meget rørt," siger hun. "Og jeg ville gerne gøre flere opmærksomme på det. Jeg kender mange, der gerne vil bruge deres underskrift."

Karl og Kamille har skabt kampagneidéen under deres praktik hos Publicis, hvor de fik frie tøjler, men hvor deres vejleder Sebastian Jensen gav dem sparring undervejs i processen.

"Jeg kan godt lide at give de studerende tryghed til at tænke højt uden for mange restriktioner, der kan begrænse deres idéer. Vores rolle er mere den at identificere og være fødselshjælper på de idéer, der har størst potentiale. Og dernæst coache dem i, hvordan idéerne får konkret skikkelse og præsenteres klarest muligt, så andre også kan se potentialet. Karl og Kamille har arbejdet myreflittigt med at gå fra idé til en vindende præsentation, og der har været en fornøjelse at se deres kompetencer folde sig ud."

Sejren kommer med 500.000 kroner i mediepenge til at få kampagnen ud at leve i virkeligheden. For to studerende, der normalt arbejder med begrænsede ressourcer, er det en drøm, der går i opfyldelse.

"Det er første gang, vi kommer ud i den verden, vi gerne vil arbejde i, som studerende og praktikant kan man godt have usikkerhed, så det er et kæmpe klap på skulderen, at det man laver, kan vinde sådan en pris."

Praktikken er en mega fed måde at få en fod ind i branchen på. Du lærer folk at kende og finder ud af, hvordan det fungerer i branchen. Hvis man er usikker på, præcis hvilken vej man skal gå, kan du få det testet af. Nogen finder ud af, at de vil noget andet, og for os betød det en bekræftelse af vores vej."

Hvordan har I kunne bruge jeres uddannelse?

”Hele den måde at tænke på, som uddannelsen har givet os, bruger vi hver dag. På uddannelsen har du ikke en hel masse penge og tid, så du skal kunne få en idé og føre den ud i livet med meget få ressourcer."
Og netop den evne var afgørende for kampagnen. 

Prisregn i praktikken

Kamille og Karl er langtfra de eneste fra Creative Branding på EK, der høster anerkendelse i branchen. Uddannelsen kan se tilbage på en imponerende række af priser og nomineringer de seneste år.
Til Digital Creative 2025 var deres medstuderende Matilde Lassen Bartlmä og Amalie Klitgaard Jepsen, der er i praktik hos Kadaver, også nomineret i non profit-kategorien for kampagnen ’Legeheltene’ for Børneulykkesfonden. 
I den kommercielle kategori var Elin og Silas nomineret for en kampagne for United International Pictures.

Tidligere på året vandt Linn og Mathias to Rambuk-priser – også sammen med Publicis Groupe og Sebastian Jensen – samt guld ved Creative Circle for kampagnen ’Hørt i natten’ – en kreativ løsning med garderobebilletter, der kan redde liv. Og der var flere studerende fra uddannelsen blandt de nominerede til Rambuk. 
Linn og Mathias vandt faktisk også i to kategorier ved sidste års Digital Creative Competition under deres praktik.

Dimittend Ester Mihok fik chancen for at repræsentere Danmark ved Cannes Lions 2025 som en del af Young Lions-holdet, mens Emilie Helbig og Laura Mørch var nomineret til den prestigefyldte Piccolo-pris for deres alkohol-kampagne ’Hvor tidlig er for tidligt?’

Succesrækken understreger, at Creative Branding på EK formår at ruste de studerende til at levere kreativt arbejde på højeste niveau – allerede mens de stadig sidder på skolebænken.

Læs også