Gå direkte til indhold

Kom videre

Få hjælp og vejledning

Skriv til os, hvis du har et spørgsmål, som du ikke kan finde svar på her.

  • Nyhed

Undervisning giver handlekraft: Sådan uddannes morgendagens cirkulære forandringsagenter

Ny forskning fra EK viser, hvordan designstuderende lærer at tackle klimakrisen gennem cirkulær økonomi. Og hvordan de kan gøre en forskel som både produktdesignere og forandringsagenter i virksomhederne.

Mens klimaforandringerne presser på, og nogle virksomheder bruger bæredygtighedsbegreber som slogans uden helhjertet handling, arbejder EK’s designuddannelser på at ruste de studerende til reelt at gøre en forskel.

Sådan har det været i et årti – fundamentet og udgangspunktet for alle EK’s designuddannelser er bæredygtighed. Men nu har et forskningsprojekt undersøgt og dokumenteret, hvordan forskellige typer kurser kan forvandle studerende til handlekraftige forandringsagenter i den grønne omstilling.

Forskerne fra EK har fået peer reviewed og udgivet den videnskabelige artikel ’Fostering Circular Competencies in Design: From Uncertainty to Agency’, som undersøger, hvordan designuddannelser kan udfylde en afgørende rolle i omstillingen fra en lineær til en cirkulær økonomi.

Artiklen blev præsenteret på Learn X Designkonferencen i Portugal i september, og er et resultat af forskningsprojektet ‘Globale Cirkulære Kompetencer med Urban Mining som Case’ (2023 - 2025).

”Artiklen er peer reviewed med en flot tilbagemelding, hvilket er ekstra imponerende, fordi Snorre Näsman, Lotte Jørgsholm Nerup og Ditte Dam Bangsund aldrig har skrevet en videnskabelig artikel før,” siger Docent Eva Brandt, som sammen med Rasmus Rahbek Simonsen er en del af forskerteamet bag projektet.

Artiklen understreger vigtigheden af uddannelsesstrategier, der udvikler viden og kompetencer om bæredygtighed og cirkularitet, men også et cirkulært mindset og en følelse af handlekraft. Dette er afgørende for at forberede studerende til at blive cirkulære produktdesignere eller forandringsagenter, som designfaget og den bæredygtige omstilling har så hårdt brug for.

To veje til bæredygtig design

Forskerne fra EK har identificeret to typer designere, som er essentielle for at drive den grønne omstilling:

1. Cirkulære produktdesignere der fokuserer på materialer og holdbarhed

2. Designere som forandringsagenter der kan guide virksomheder mod bæredygtige forretningsmodeller

Forskningsprojektet har fulgt to valgfag på EK’s designuddannelser og viser, hvordan forskellige undervisningsmetoder kan udvikle disse kompetencer.

I kurset ’Circular Design’ arbejder designstuderende med at omdanne tekstilaffald til nye produkter. Her lærer de at se nye designprodukter, hvor andre ser skrald.

Gennem tre workshops lærer de studerende forskellige metoder:

•    Upcycling: At forvandle gamle duge til tøj ved hjælp af subtraktive skæreteknikker
•    Redesign: At dekonstruere og rekonstruere brugte herreskjorter til nye designs
•    Design for cirkularitet: At integrere cirkulære principper fra starten

Forskningen viser overraskende, at begrænsninger faktisk kan styrke læringen. Arbejdet med skjorter var mere tidskrævende end med duge, men gav dybere forståelse af cirkulære processer.

En studerende beretter, at kurset har ændret, hvordan hun vil designe tøj; at hun nu foretrækker materialer med et tidligere liv, hvilket demonstrerer, hvordan undervisningen har påvirket hendes designtilgang.

Fra klimaangst til handlekraft

Det andet kursus, ’Green Change Agents’, fokuserer på at udvikle designere som katalysatorer for forandring i virksomheder. De studerende fungerede som facilitatorer for systemiske forandringer, og arbejdede direkte med små og mellemstore virksomheder (SMV'er) om bæredygtighedsinitiativer. Her sker en markant transformation hos de studerende.

Studiet viser, at erhvervsakademiernes kombination af hands-on aktiviteter og teoretiske oplæg mv. betyder, at de studerende gennemgår en forandring fra usikkerhed og passivitet over for klimaudfordringer til agens og handlekraft.

"Jeg var bekymret for miljøet før valgfaget, og jeg tvivlede på, at mine handlinger kunne have nogen mærkbar indflydelse på de enorme klimaudfordringer, vi står overfor. Denne tvivl påvirkede min adfærd, men valgfaget har fået mig til at indse, at små indgreb kan gøre en reel forskel, især når man er en del af en større sammenhæng," beretter en studerende.

De studerende får praktisk erfaring i at facilitere workshops for virksomheder og lærer at motivere andre til at træffe bæredygtige valg.

"Det vigtigste, jeg har lært om at være en forandringsagent, er betydningen af at kunne motivere andre og mobilisere handling mod bæredygtige initiativer. Jeg har lært, at det at være forandringsagent ikke kun handler om at have ideer, men om at præsentere disse på måder, der engagerer andre," lyder det fra en af de studerende.

Vejen frem er sat på formel

Designuddannelserne på EK har længe været på forkant med bæredygtigt design, så hvad er det nye?

”Det er ikke nyt at arbejde cirkulært på EK, men dette forskningsprojekt undersøger, hvilke undervisningsmetoder der udvikler hvilke kompetencer på en systematisk måde. Det er blevet sat i system, hvilket kan have betydning for, hvordan fx læringsmål formuleres,” siger docent Eva Brandt.

”En udfordring for uddannelserne kan være at skabe sammenhæng og udvikling på tværs af fag og moduler. Noget af det stærke ved projektet er erkendelsen af, at bæredygtige kompetencer ikke udvikles isoleret. Vores forskning viser, at kompetencer bør ses som sammenvævede og udvikles samtidigt.”

Forskningen er gennemført af Snorre Näsman, Lotte Jørgsholm Nerup, Ditte Dam Bangsund, Rasmus Rahbek Simonsen og Eva Brandt fra EK - Erhvervsakademi København og er finansieret af Karl Pedersen og Hustrus Industrifond samt Fonden for Entreprenørskab.

Projektets partnere fra Danmark er: DAKOFA, MiMa, Nordic Urban Mining samt Københavns Kommune. De internationale partnere er: LAB University of Applied Sciences (Finland), Politechico de Milano (Italien), Amsterdam University of Applied Sciences (Holland) samt TH OWL - University of Applied Sciences and Arts (Tyskland).

Om forfatteren