Hvis du interesserer dig for tidsånden, forbrugeradfærd og markedsføring, så er marketing & communication design på EK noget for dig.
Verden omkring os forandrer sig konstant, og vi forbrugere bliver mere og mere kritiske og illoyale. Det stiller store krav til virksomheder og organisationer, hvis de skal være attraktive.
En marketing & communication designer arbejder kreativt og praksisnært med visuel og skriftlig markedsføring og designer kommunikation til det fysiske rum og digitale medier. Du vil desuden arbejde med brand management, brand building og udvikling af koncepter med forståelse for bæredygtighed og social ansvarlighed.
Marketing & communication design er en studieretning på designteknologuddannelsen.
Uddannelse med fokus på bæredygtighed
Designteknologuddannelsen er skræddersyet til at udvikle din kreativitet og tekniske færdigheder og skærpe din forretningsforståelse under én samlet overskrift: bæredygtighed.
Med designuddannelsens tre basis fagområder design, teknologi og business får du et fundament til at kunne indtage en rolle i en virksomheds værdikæde.
Designteknologuddannelsen har tre studieretninger, som alle er rettet mod mode- og livsstilsbranchen. Du skal vælge studieretning allerede, når du søger ind på uddannelsen.
Studieretningen marketing og communication design på designteknologuddannelsen åbner døren til en spændende verden af kreativitet og strategisk tænkning. Som designteknolog fra denne studieretning vil du typisk komme til at arbejde med at afkode markedsforhold og udarbejde koncepter, marketing og kommunikationsmateriale, der fremmer kendskabet til en virksomhed og salg af virksomhedens produkter, fx med ansættelse som:
Marketingsassistent/koordinator
PR-assistent/manager
SoMe assistent/manager
Grafisk assistent
Kommunikationsassistent/koordinator
Marketing content assistent/manager
Event koordinator
Projektleder assistent/koordinator
Designteknologuddannelsen indeholder mange efterspurgte kompetencer i erhvervslivet, og du bliver kvalificeret til at arbejde i både små, mellemstore og store virksomheder.
Det bedste ved at læse marketing & communication design på designteknologen er, at man møder en masse nye mennesker og lærer vigtigheden af ens eget ambitionsniveau.
Muligheder for videreuddannelse
Som designteknolog kan du tage en top-up-uddannelse, der varer halvandet år, så du får en professionsbachelor (PBA). Du kan tage top-up-uddannelser flere steder på Sjælland - på EK eller hos andre erhvervsakademier.
Du kan finde information omkring løn og ledighedstal for nyuddannede fra designteknolog på uddannelseszoom.dk.
På Uddannelseszoom kan du blandt andet se, hvilke brancher færdiguddannede fra uddannelsen arbejder i, hvilken løn en færdiguddannet fra uddannelsen i gennemsnit får, og hvor lang tid det tager en gennemsnitlig studerende at gennemføre uddannelsen.
Du har også mulighed for at sammenligne informationer om uddannelsen med andre uddannelser på netop parametrene branche, løn, iværksætteri, gennemførsel, frafald og ledighed.
Nyt om marketing og communication design
Nyhedsbrev
Gå ikke glip af events og ansøgningsfrister
Det lærer du på uddannelsen
Med udgangspunkt i målgrupper, kontekst, markedet, kultur og trends lærer du at designe engagerende kommunikation og marketing, arbejde med grafisk design og visuel kommunikation, ligesom kampagne- og cross-media løsninger er vigtige elementer i den bagage, du får på uddannelsen.
Undervejs lærer du at udarbejde løsninger, der styrker en virksomhed eller organisation med afsæt i strategier, relevant teori og empiri. En stor del af de opgaver, du kommer til at løse, vil foregå i samarbejde med virksomheder eller organisationer.
Der er tre centrale emner i marketing & communication design; Forbrugeren, Brandidentiteten og Konceptet. Du lærer at afkode behov hos forbrugere, virksomheder eller organisationer, ligesom du lærer at idégenerere og udvikle prototyper i forbindelse med kommunikationen af nye koncepter. Du vil blandt andet komme til at arbejde med at identificere kunderejser og udvikle kundeoplevelser, styrke virksomheders identiteter og brande dem.
På 3. semester skal du i et 10 uger langt praktikophold i en virksomhed i ind- eller udland. Praktikken giver dig mulighed for at afprøve dine færdigheder i praksis og få brugbare erfaringer med arbejdslivet. Dit praktikophold giver dig mulighed for som studerende at opbygge et netværk i branchen og opnå en praksisnær tilknytning til erhvervslivet.
EK har en praktikkoordinator knyttet til alle studerende, der hjælper dig med praktiske spørgsmål omkring den praktikplads, som du selv er primus motor for at finde. EK har et bredt virksomhedsnetværk, som du kan søge praktikplads i, men du kan også gå helt din egen vej, når du leder efter praktikplads, så længe virksomheden er relevant for din studieretning og lever op til vores krav.
At tage praktikken i udlandet er en enestående chance for at udvide dine kompetencer og give dit CV et internationalt præg. Praktikken foregår som i Danmark hos en virksomhed, hvor du skal være i ti uger.
Du har muligheden for at tage SU'en med dig til udlandet, ligesom du har mulighed for at søge forskellige legater i tillæg afhængig af, hvilket land du vælger.
På EK tilbyder vi en række sociale faciliteter og muligheder som fx caféer og barer, bibliotek og bordfodbold, hyggekroge og tagterrasser eller gårdhaver.
Labs og værksteder
Som designteknolog-studerende har du god gavn af EK's mange værksteder, når du skal lave projekter på studiet. Du kan fx bruge Maker Labs 3D-printere, CNC-fræsere, t-shirt-printere eller nogle af de andre maskiner, du finder der. Du kan også gå i Tech & Story Lab, hvor du fx kan låne kameraer, mikrofoner og VR-gear eller bruge podcast- eller fotostudiet.
På vores adresse på Guldbergsgade 29N hedder fredagsbaren Guldbar, hvor du kan være med som frivillig eller bare hænge ud. Du er også velkommen i EK's øvrige fredagsbarer, fx Bar 16 på EK Lygten og Monkeybar på EK Prinsesse Charlottes Gade.
Designteknologuddannelsen er en 2-årig erhvervsakademiuddannelse (svarende til 120 ECTS).
På 1. semester skal du sammen med de andre designteknologstuderende have undervisning indenfor fagområderne Design, Business og Teknologi. De tre fagområder er medvirkende til at du vil kunne indtage en rolle i en virksomheds værdikæde.
På dette semester samlæser vi de tre studieretninger – sustainable fashion tech, fashion management samt marketing og communication design. Det vil sige, du går på et hold, der er inddelt i værdikædeteams, hvor hvert team består af 5-6 medlemmer, som er sammensat af studerende fra de tre forskellige studieretninger.
1. semester har udover undervisningen fokus på tilknytning og fællesskab, der gennem rammer, ritualer og oplevelser skal understøtte det gode samarbejde.
På 2. og 3. semester rettes det faglige fokus yderligere mod specifikke fag indenfor marketing og communication design. På studieretningen arbejder du med teori, metode og praksis gennem øvelser, opgaver og projekter ofte i samarbejde med virksomheder. Studieretningen omfatter tre centrale områder: Forbrugeren, Brandidentiteten og Konceptet. Du vil lære at forstå forbrugernes behov, generere ideer og udvikle prototyper til kommunikation af nye koncepter.
På 4. semester skal du specialisere dig inden for en af nedenstående områder:
Her arbejder du med alt fra opbygning og styrkelse af et brand til at kommunikere og iscenesætte det visuelt og skriftligt, så brandets kultur afspejles.
Kunden er i centrum, og målet er at optimere relationen mellem brand og omverden.
Udvikling af stærke brand communities og oplevelser, der engagerer, er i fokus. Dvs. fællesskaber hvor mærkesager og interesser dyrkes af brand og kunde og kunderne imellem, så meningsfuld og identitetsdannede indhold opstår og styrker alle i fællesskabet.
Her arbejder du med Service design, New Retail (integration af digitale løsninger i butiksuniverset) og optimering af kundens rejse med udgangspunkt i retailere inden for livsstilsbranchen.
Du lærer at designe både digitale og fysiske kundeoplevelser, så oplevelsen er bæredygtig, lige meget hvor forbrugeren møder retaileren.
Udvikling af visuelle løsninger, der understøtter den bæredygtige retailers design af kundeoplevelse og kommunikation med markedet, online og offline, er i fokus.
Du skal først vælge mellem disse to moduler når du går på 3. semester, så du får god tid til at mærke efter, hvad du brænder mest for.
På sidste del af 4. semester ligger din afsluttende opgave. I din afsluttende opgave skal du selvstændigt udarbejde et projekt i samspil med en virksomhed.
Øvrige studieretninger på designteknolog
Ansøgning og optagelse
På marketing og communication design er der studiestart om sommeren.
Uddannelsen er tilsluttet den Koordinerede Tilmelding (KOT), hvilket betyder, at du skal søge elektronisk på www.optagelse.dk. Hvis du opfylder adgangsbetingelserne, skal du deltage i en optagelsesprøve.
Du kan kun søge optagelse i kvote 2, og det kun er muligt at søge ind mellem d. 1. februar og d. 15. marts kl. 12.
Alle bilag til din ansøgning skal indsendes samtidig med ansøgningen og senest på dagen for ansøgningsfristen.
Du skal have bestået Engelsk C og Matematik C for at kunne søge ind på uddannelsen, hvis du kommer fra en gymnasial uddannelse. Bemærk, at KEA har et lokalt adgangskrav, der er højere end Engelsk C, se mere nedenfor.
Du skal desuden bestå optagelsesprøven for at komme ind på uddannelsen. Det er resultatet af din optagelsesprøve, der er afgørende for, om du bliver tilbudt optagelse på uddannelsen.
Specifikke adgangskrav: Engelsk C og Matematik C Lokale adgangskrav: Engelsk B eller engelskkundskaber svarende til Engelsk B
Hvis du har bestået Engelsk C (bemærk, at EK har et højere lokalt adgangskrav, se mere nedenfor) og en af følgende erhvervsuddannelser, kan du søge ind på uddannelsen:
Beklædningshåndværker (med specialer eller trin 2)
Boligmontering (autosadelmager og møbelpolstrer)
Bygningssnedker
Detailhandelsuddannelse (med specialer)
Digital media
Eventkoordinator (trin 2 hvis gl. Ordning)
Grafisk tekniker
Guld- og sølvsmed (med specialer eller trin 2)
Handelsuddannelse (med specialer)
Maskinsnedker
Mediegrafiker (trin 2 hvis gl. Ordning)
Møbelsnedker og orgelbygger
Skiltetekniker
Snedker (med specialer)
Teater-, udstillings- og eventtekniker (med specialer)
Teknisk designer
Ædelsmed (med specialer)
Du skal desuden bestå optagelsesprøven for at komme ind på uddannelsen. Det er resultatet af din optagelsesprøve, der er afgørende for, om du bliver tilbudt optagelse på uddannelsen.
Specifikke adgangskrav: Engelsk C Lokale adgangskrav: Engelsk B eller engelskkundskaber svarende til Engelsk B
Hvis du har fuldført en erhvervsuddannelse med en normeret varighed på 3 år eller mere (som ikke er nævnt på listen ovenfor), skal du have bestået Engelsk C og Matematik C for at kunne søge ind på uddannelsen. Bemærk, at EK har et højere lokalt adgangskrav end Engelsk C, se mere nedenfor.
Du skal desuden bestå optagelsesprøven for at komme ind på uddannelsen. Det er resultatet af din optagelsesprøve, der er afgørende for, om du bliver tilbudt optagelse på uddannelsen.
Specifikke adgangskrav: Engelsk C og Matematik C Lokale adgangskrav: Engelsk B eller engelskkundskaber svarende til Engelsk B
Hvis du har taget adgangseksamen til ingeniøruddannelsen og har bestået Engelsk C (bemærk at EK har et højere lokalt adgangskrav, se mere nedenfor), kan du søge ind på uddannelsen.
Du skal desuden bestå optagelsesprøven for at komme ind på uddannelsen. Det er resultatet af din optagelsesprøve, der er afgørende for, om du bliver tilbudt optagelse på uddannelsen.
Specifikke adgangskrav: Engelsk C og Matematik C Lokale adgangskrav: Engelsk B eller engelskkundskaber svarende til Engelsk B
Hvis du ikke opfylder de formelle adgangskrav, kan du søge om optagelse med særlig tilladelse på baggrund af en individuel konkret vurdering (IKV).
I en IKV vurderer EK, om dine samlede kompetencer kan sidestilles med opfyldelse af de formelle adgangskrav til uddannelsen. Du skal dokumentere kompetencer, der kan sidestilles med opfyldelse af de formelle adgangskrav, og du skal dokumentere, at du opfylder de specifikke adgangskrav.
Hvis du ønsker at søge om optagelse med særlig tilladelse, skal du overholde følgende ansøgningsfrister:
Sommeroptag: 15. marts kl. 12.00
Vinteroptag: 15. oktober kl. 12.00
Nedenfor kan du læse mere om ansøgningsprocessen samt finde ansøgningsskemaet til IKV:
Alle, der opfylder adgangsbetingelserne, skal deltage i en optagelsesprøve.
Optagelsesprøven skal løses online. Prøven består af forskellige opgaver, og din løsning af optagelsesprøven skal vise din kreativitet, faglighed og innovationsevne samt evne til at arbejde ud fra et givent inspirationsmateriale.
Når du returnerer prøven til os, skal du samtidig vælge hvilke(n) studieretning(er) du søger optagelse på, så det er en god idé, at sætte dig grundigt ind i de forskellige studieretninger allerede nu.
Du skal købe undervisningsbøger og it programmer for ca. 5.500 kr. i løbet af uddannelsen.
Computeren er et vigtigt arbejdsredskab, derfor er det vigtigt a have en kraftig computer, der understøtter 5GHz netværk, har grafikkort og mindst 8 GB RAM.
Som studerende på EK kan du downloade Office-pakken gratis.
Du skal regne med i gennemsnit at bruge ca. 43 timer om ugen på din uddannelse. Den tid er delt op i forskellige aktiviteter, som fx undervisning og forberedelse.
Studieaktivitetsmodellen viser dig, hvad der som minimum forventes af dig som studerende på EK.
På EK er alle uddannelser tilrettelagt som fuldtidsstudie.
Vi forsøger dog at skabe rammer, hvor du både kan studere på fuld tid og passe et fritidsarbejde, så du samtidig med dit studie kan styrke dine erhvervskompetencer. Derfor har du typisk to halve eller en hel skemafri dag per uge, som du kan bruge på dit studiejob, sammen med din studiegruppe eller på din egen forberedelse.
Du skal dog forvente, at dit fritidsarbejde primært skal placeres aften og weekend.
På EK's designteknologuddannelse veksler vi mellem teori og praksis, så du hele tiden prøver, øver og tester på baggrund af det, du har lært teoretisk.
På 1. semester er undervisningen bygget op af basismoduler i Design, Teknologi og Business, som er fælles for alle designteknolog-studerende uanset studieretning. Der vil være forelæsninger og oplæg med mange studerende i lokalet. Imellem forelæsningerne arbejder du i teams, der er sammensat på tværs af studieretningerne.
De øvrige tre semestre er fokuseret på communication og marketing design. Undervisningen veksler mellem projektarbejde og teori. Teoriundervisningen foregår som holdundervisning. Øvelser og projekter løses både individuelt og i teams. Ofte bygger projekterne på cases eller konkrete opgaver i samarbejde med virksomheder. Vores undervisere guider dig og dine medstuderende i teamsamarbejdet og giver løbende feedback og vejledning på opgaverne.
I perioder med større projekter og i eksamensperioder vil der være løbende vejledning og mindre eller ingen undervisning.
Færdige projekter og opgaver får feedback og/eller en karakter. Du vil opleve, at du ikke får nær så mange karakterer, som du måske er vant til. På communication og marketing design lærer vi på baggrund af feedback og refleksion. Det er helt okay at fejle, for det lærer man også rigtig meget af. Ofte vil det være dine medstuderende, der giver dig feedback på dine opgaver, ligesom du bliver god til at give feedback til dem.
De tre første semestre afsluttes med en semesterprøve. På 3. og 4. semester vil der også være valgfagsprøve, praktikprøve og afsluttende projekt, som skal forsvares mundtligt.
Har du spørgsmål til uddannelsen, er du altid velkommen til at kontakte vores studievejledere, som står klar til at hjælpe dig.
Kontakt studievejledningen på studievejledning@ek.dk eller ring på 36 15 45 15 – vores telefonvejledning er åben alle hverdage kl. 9-11, undtagen onsdag.
Vær opmærksom på, at studievejlederne varetager telefonen på skift, og det er derfor ikke sikkert, at du kan få fat i en specifik studievejleder samme dag.
Hvis du gerne vil opleve, hvad det vil sige at være studerende på EK, kan du tilmelde dig et brobygningsforløb for dig eller din klasse.
Når du besøger EK på brobygning, får du mulighed for at møde kommende medstuderende, og du får indblik i det studiemiljø, som du vil blive en del af. Det giver dig et godt udgangspunkt for at træffe den rigtige beslutning, når du skal vælge videregående uddannelse.